https://www.inc.com/justin-bariso/tim-cook-may-have-just-ended-facebook.html
Dit is de kop van een artikel in Inc.com van gisteren. In het interessante artikel schrijft journalist Justin Bariso over Tim Cook, de ceo van Apple. In een speech op de International Data Privacy Day in Brussel haalde deze namelijk hard uit naar Facebook. Zonder het bedrijf bij haar naam te noemen, sprak Cook zich kritisch uit over bedrijven die opruiing, nepnieuws en tweespalt in de maatschappij bevorderen.
Het feit dat de Apple voorman zich zo kritisch uitlaat over handelswijze van mede big tech collega’s, is opmerkelijk. Het voelt inderdaad als een actie die grote verschuivingen teweeg kan brengen. De woorden van Cook blijven goed hangen.
“We can no longer turn a blind eye to a theory of technology that says all engagement is good engagement, the longer the better, and all with the goal of collecting as much data as possible. Too many are still asking the question, ‘How much can we get away with?’ When they need to be asking, ‘What are the consequences?’
Echter, er is een dieper probleem dat Bariso onbenoemd laat. Facebook medewerkers zien zichzelf niet als immoreel. De auteur spreekt van ‘taking advantage of customers’. Dit is echter niet hoe de Facebook staff hun eigen werk zal zien. Ze zienen een business model op de meest ethische manier. Daar ligt, wat mij betreft, ook het antwoord. We moeten innoveren in businessmodellen zodat ze daadwerkelijk de gebruiker dienen.
Anders blijven er bedrijven opstaan die consistent kiezen voor ‘the path of least resistance, which is rarely the path of wisdom.’
https://www.inc.com/justin-bariso/tim-cook-may-have-just-ended-facebook.html