• Blog
  • Experiment
  • Cursus
  • Over OutoftheGrey
  • Marketing zonder Social Media
✕

Bloggen zonder social media

Marketing done Differently

Bloggen zonder social media

Nina - Content Marketeer in energy&cleantech maart 6, 2019

Kun je een sterke blog website maken zonder social media in te zetten? Tegenwoordig lijkt het alsof je alleen succesvol kunt zijn door actief op Instagram of Facebook te posten. Is elke dag posten écht zo waardevol om bezoekers te krijgen? Minder dan je denkt! Ik heb dit getest en het resultaat is heel interessant.


Herken je dit?

 “Instagram is dé manier om je bedrijf te laten groeien!” 

 “Cursus: hoe ik 100k verdiende via Facebook!”

… dit kom je dagelijks tegen als ondernemer

Als jij een blog hebt, of wil starten, lijkt het wel alsof Facebook en Instagram een onmisbare stap zijn om publiek te verbinden aan jouw blog. Sterker nog, één van de eerste dingen die jonge startende ondernemers doen, is een account aanmaken op alle hippe sociale netwerken.

Maar is dit echt nodig? Heb je écht een social media following nodig om traffic op je blog te krijgen?

What if Instagram shuts down tomorrow? 95% of you (jonge online ondernemers) will disappear. Because everyone is so one-dimensional. So what should you do? You use social media platforms to get peoples’ attention. But you hold people by building your own channels by mail and data. You should podcast. Produce videos. Build up your own email list.


Motivatie en marketing-guru Gary Vaynerchuck

Mijn experiment: een niche-blog zonder social media

In november 2018 heb ik een website gebouwd rondom een groeiend onderwerp: Soft top surfboards.

Ik had een maand pauze genomen tussen twee grote freelance opdrachten. Ik reed (want vliegen is voor mensen met haast) naar Zuid Spanje, huurde en appartementje aan zee en heb in één maand tijd een volledig gevulde content website gemaakt.

www.foamiecrew.com – een niche website over foam surfboards

Week 1 – Keyword research gedaan. Ik had drie onderwerpen waar ik genoeg voorkennis over had om minstens 30 lange in-depth artikelen te schrijven. Mijn onderwerpen waren:

  • Mountainbikegebieden in Europa
  • Wijngaarden in Nederland
  • Soft top surfboards

Soft top surfboards bleek naar aanleiding van mijn keywords onderzoek de meeste potentie te hebben. (dat wil niet zeggen dat ik nooit iets met de andere onderwerpen ga doen!;))

👉 Als je eenmaal snapt welke tools je kunt inzetten om Keyword-research te doen, gaat er echt een wereld voor je open. Je kunt zo een lijst maken met tientallen onderwerpen waar echt een content tekort is. Dat wil zeggen: waar er ruimte is voor goede content en waar jij dus snel hoog kunt eindigen in Google.

Ook op basis van keyword research (ik heb hier heel fijne methodes voor) een article-list gemaakt. Aangezien organic search dé belangrijkste bron van traffic zou worden, is goede SEO essentieel. Als je wil, kun je mijn article-list zien, mail me even.

Week 2 – Onderzoek gedaan naar de naam. Ik wilde graag een 3 of 4 lettergrepen naam die makkelijk uit te spreken was, die internationaal was en die een community-feel had. Na wat heen-en-weren met een vriendin van me die native Engels spreker is, heb ik gekozen voor FoamieCrew (een foamie is een soft top surfboard). Domeinnaam geregeld en WordPress geïnstalleerd.

En… 3 response artikelen geschreven.

Week 3 – Huisstijl en logo gedesigned. Goed WordPress thema geregeld. 6 artikelen geschreven. Blog post header gedesigned. 6 artikelen geschreven.

Week 4 – Alle response artikelen gepubliceerd. De website is nu live. En: heel belangrijk… Mijn pillar-post geschreven. Een artikel van meer dan 2000 woorden met zelf-gemaakte infographics, foto’s en zelfs een video. Nog 6 artikelen geschreven en gepubliceerd. De niche-website is nu zo goed als af.

En toen? Ook al staat de site nu live, en is hij klaar om bezoekers te verwelkomen, betekent het niet de surfers gelijk binnenstromen. Ook al heb ik alle artikelen SEO geoptimaliseerd (en grondig long-tail keyword research gedaan), het duurt even voordat de zoekmachines je website pagina’s indexeren.

Twee weken later begonnen enkele artikelen te ranken. De maanden erna bleven de bezoekers toenemen. Twee maanden na de livegang kwamen er consistent tussen de 100 en 200 bezoekers, en zo’n 300 pageviews per dag. De meeste bezoekers kwamen uit Australië en Nieuw Zeeland, waarschijnlijk omdat het daar zomer is.

De website haalde dus helemaal op eigen kracht, zonder social media of link building, oprechte bezoekers binnen. Mensen die een bepaalde vraag hadden, en deze intypten in een zoekmachine, kwamen bij mijn website terecht voor het antwoord.

Helemaal geen ondersteuning van social media platforms?

Heb ik voor deze blog dan helemaal geen social media ingezet? Voor mij zijn er twee soorten social media content platforms

  • newsflash
  • evergreen

De newsflash content platformen heb ik niet ingezet voor mijn niche blog. Maar: ik heb wel Youtube en Pinterest ingezet. Deze platformen worden vaak gezien als social media platformen, maar eigenlijk zijn het eerder zoekmachines. Pinterest is een zoekmachine voor beelden en Youtube is een zoekmachine voor video.

Deze twee heb ik na enkele weken ingezet. En drijft het veel traffic naar mijn website? Dat valt mee. Ongeveer 1/10e van mijn bezoekers komen via deze platformen naar mijn website. Het grote merendeel komt via organic search.

UPDATE APRIL:

De Youtube video heeft inmiddels 1500 weergaven gehad. Nog steeds slechts een kleine bron van traffic vergeleken met Google. Pinterest loopt nog niet echt. Ook nog niet veel moeite in gestopt. Bezoekersaantallen nemen elke maand met 70% toe. Ik kreeg in één keer megaveel bezoekers uit Rusland. Dit was niet echt een probleem, want ik heb mijn site goed beveiligd, maar het was irritant voor mijn statistiek. Ik heb een tijdje zitten aanmodderen om een plugin te vinden om deze fake bezoekers te blocken, uiteindelijk een developer ingehuurd om het te doen. Nu is www.foamiecrew.com geblokt voor Rusland.

Statistiek screenshot:

Gaaf om te zien dat de laatste tijd steeds meer mensen interactie zoeken. Ik krijg mailtjes van surfers wereldwijd die hun verhaal delen, of die me bedanken voor de waardevolle content.

8 van de 30 artikelen doen het echt erg goed, en brengen consistent bezoekers binnen. Voor zoektermen als ‘Soft top surfboard’ en ‘Decathlon surfboard review’ en ‘How to wax a soft top surfboard’ presteren de blogs goed: ze staan bovenaan in Google.

De komende tijd ga ik nog meer Blog experimenten doen! Ik zal binnenkort dit artikel updaten!

Methodes en inspiratie

  • Income School – een Youtube kanaal van twee Amerikanen die goed uitleggen hoe je een niche-website bouwt en hoe je ze monetized.
  • Yaro.blog
Income School: Facebook doesn’t play nice to bloggers. Don’t become dependent on Facebook.


Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: Nina - Content Marketeer in energy&cleantech

Vorig artikel

Winnen in marketing zonder social media - deel 2

Volgend artikel

Mijn coming out als een Multipotentialite

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Kerst shopping

Reizen in tijden van instant delivery

Reizen in tijden van instant delivery

Social Media – Nadelen vs Voordelen

Social Media – Nadelen vs Voordelen

De interesselijst voor de training is nu open

cursus marketing zonder social media

Social Wall

Testimonials

Karin

Wat heb ik er veel van geleerd! Ik heb er ook een blog over geschreven: https://www.praatjevankaatje.nl/2019/09/de-social-media-detox/ Hele waardevolle informatie en oefeningen. Merk dat ik gedurende de cursus al aardig ging minderen met social media gebruik, waardoor ik ineens veel meer tijd over had. Het is een opluchting om er niet zo afhankelijk van te hoeven zijn. Want offline marketing past beter...

Mandy

Echt waar, je hebt een top cursus gemaakt met heel erg veel waardevolle informatie! Het is heel vernieuwend en de online wereld is hier aan toe. Extra waardevol: De tip over het gebruik maken van de informatie die Google zelf al geeft. Zo simpel en zo handig! Eigenlijk de hele module 4 is een YES voor mij. De tips over offline marketing bijvoorbeeld, die...

Nathalie

"Het is heerlijk om eens de andere kant van het verhaal te horen. Iedereen roept maar dat aanwezigheid op Social zo belangrijk is, maar deze training bewijst het tegengestelde. En dat is zo verfrissend om te horen."

Els

"Als ZZP'er probeer je zoveel mogelijk zelf te doen, maar je hebt gewoon geen marketing-achtergrond. Dus komt het er toch vaak op neer dat je een duur iemand moet inhuren. Deze cursus is een heel mooie en laagdrempelige manier om een beter beeld van marketing te krijgen, zonder honderden euro's te moeten uitgeven. Bovendien voelt het écht alsof de cursus...
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites
  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest

📖 PDF • Minder Social Media

Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok