Je kent ze wel. Consultants of docenten die jou wel eens gaan leren hoe het moet. Zonder dat ze zelf met de poten in de modder hebben gezeten. Prima, maar niet mijn aanpak. Sinds mijn main business het adviseren van bedrijven over marketing werd, vond ik het belangrijk om zelf ook projecten op te zetten. Dit helpt ook enorm als je iets zinnigs wil zeggen tegen studenten (ik geef de minor Social Entrepreneurship aan de Haagse Hogeschool). In 2017 ben ik gestart met wat side hustles in samenwerking met mijn compagnon Sander en Annebel.
We maakten cursussen, maar ook eigen ventures. De één wat succesvoller dan de ander, maar allemaal enorm leerzaam. Onze eigen producten zijn het resultaat van experimenteren, valideren en growth hacking. En fantastische klanten die erin geloofden! Je hebt niet altijd een opdrachtgever nodig om aan een gaaf project te werken. Minimaal 1/5ᵉ van mijn tijd besteed ik aan het ontwikkelen van eigen producten. Zie hieronder een greep.
Deze producten zijn het resultaat van continu experimenteren en valideren











FoamieCrew
Kun je een goedbezocht blog bouwen – zonder Social Media?
Wat: Niche website / blog over Soft Top Surfboards
Verhaal: FoamieCrew is gemaakt tijdens een surf trip in Spanje. Elke ochtend surfen, ‘s middags aan de site werken. We maken surfboard review videos en artikelen voor beginnende surfers. We zagen een groeiende markt voor Foam Surfboards, deden keyword research en schreven 30 artikelen in 1 maand.
Aantal bezoekers: 17000 unieke pageviews per maand
Artikelen met #1 positie op Google: 7
Terugverdientijd: 3 maanden
Fun punten: super leuk om aan te werken!
Specialisme: SEO, Video, Copywriting, Content Creatie, Affiliate Marketing en Ads
Geboren: november 2018 in Conil, Spanje
SEO: Nina
Content Creatie: Nina en Milou
Affiliate Marketing: Nina
Design: Nina
Tools: Ezoic, Impact Radius, Commission Factory, WordPress, Canon filmcamera.
Succesvol experiment?
Qua SEO, bezoekersaantallen absoluut. Het is in een halfjaar gegroeid tot de #1 site over soft top surfboards, zonder Social Media en linkbuilding, puur op organic search. Deze SEO kennis geef ik nu door aan studenten en zet ik in voor mijn bedrijf Aurum.
Future goal: sponsoren van projecten om mensen kennis te laten maken met surfen en ocean stewardship
Coastcards
kunnen we een lucratief businessmodel verzinnen voor aangespoeld strandplastic?
Wat: Social Enterprise
Verhaal: Hoe kunnen we toeristen laten meebetalen aan het schoon houden van het strand, zonder dat ze het door hebben? Hoe kunnen we van lokaal afval een product maken dat er gelikt uitziet en dat mensen massaal kopen? Dat was de brainstorm die Sander en Nina hadden. De uitkomst: ansichtkaarten met aangespoeld strandplastic
Aantal resellers: 15 winkels in Nederland
Terugverdientijd: 6 maanden
Fun punten: geeft veel voldoening om met een dubbele missie bezig te zijn: een sociale werkplaats arbeid bieden én plastic upcyclen
Specialisme: Design Thinking, Conceptcreatie, Business Development, Kennis delen
Geboren: vlak voor de Volvo Ocean Race in Scheveningen, juni 2018
Design: Sander
Content Creatie: Nina
Website: Nina
Tools: Wix, Adobe Illustrator
Succesvol experiment?
Het heeft ons financieel iets leuks opgeleverd en we hebben op de radio en op hogescholen over Coastcards mogen vertellen. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat we les zijn gaan geven.
Future goal: Coastcards kostten veel tijd dus na drie jaar besloten we onze commerciële activiteiten af te bouwen. Nu zijn ze alleen nog voor particulieren te koop.
Al meer dan 2000 meter nylon van het strand gehaald
Betere Bakkies
Kunnen we alle strandpaviljoens in Scheveningen plasticvrij maken?
FAIL!
Wat: Plastic Detox consult aanbieden aan strandtenten
Verhaal: N.a.v. de goede ontvangst van Coastcards wilden we meer doen dan alleen plastic opruimen. Start at the Source. We bedachten ‘Betere Bakkies’, een consult waarin we strandtenten ‘van het wegwerpplastic’ af hielpen en meer duurzame bakjes, bekers en rietjes aanboden.
Aantal consults: 1
Terugverdientijd: nooit! Huh, wat? We bedachten het verdienmodel, zetten een pitch en een downloadbare PDF op en gingen de markt op. Wat bleek? Het werkte niet. Strandtenten wilden alleen gratis advies. Daarbij kwam dat het organiseren van een gezamenlijke inkoop van bio-afbreekbare bakjes een verlieslijdende propositie zou zijn. De validatiefase wees uit dat Betere Bakkies niet paste bij een for-profit business.
Fun punten: voelde vooral als uphill werk
Specialisme: Prototyping, valideren, termineren
Geboren: December 2018.
Partners: Duurzaam Den Haag, Grondstofjutters
Succesvol experiment?
Nee. Het bleek een vraagstuk te zijn dat niet door ‘de markt’ opgelost kon worden. Gelukkig besloot de gemeente en de Duurzaamheidskring binnen de Vereniging van Strandexploitanten om het project Plasticvrij Terras op te zetten. Het is fantastisch om te zien hoe het probleem opgelost werd ONDANKS ons. Dat is het mooie van het hebben van een missie for the greater good: als jij er niet in slaagt, maar andere partijen wel, dan ben je alsnog blij.
Future goal: Aan de hand van dit mislukte project vertellen hoe belangrijk validaties zijn! Wij hebben in een vroeg stadium kunnen zien dat het businessmodel niet werkt. Daardoor hebben we duizenden euros bespaard.
Waarom experimenteren met deze onafhankelijke producten?
Omdat side-projects en het bouwen van creatieve assets fun zijn. Het is als beleggen op de beurs: het kost wat tijd, maar levert op lange termijn veel op. Waar beleggen rendeert over een fictieve waarde, renderen creatieve assets op reële waarde. En dat voelt goed.