• Blog
  • Experiment
  • Over OutoftheGrey
✕

Hoe zet je Instagram volgers om in een email-lijst?

Marketing done Differently

Hoe zet je Instagram volgers om in een email-lijst?

N maart 12, 2019

Instagram is een makkelijk en gratis marketingkanaal. Toch moet je altijd proberen je volgers te verplaatsen (of upgraden) naar email contacten. In dit artikel leer ik je hoe je Instagram volgers kan converteren naar email contacten in drie simpele stappen. Als het goed is kun je dit binnen een paar uur voltooien.


Waarom zou je eigenlijk Instagram followers converteren naar email contacten?

Het antwoord daarop is: controle. In online marketing is email één van de weinige kanalen waarbij je niet afhankelijk bent van algoritmes van een platform. Het bouwen van een publiek op een sociaal netwerk lijkt slim, maar je geeft best wel wat controle uit handen. Je bent immers afhankelijk van het algoritme van Instagram en Facebook of zij jouw post gaan laten zien in de newsfeed van je volgers. En hoelang ze jouw post gaan laten zien. Er zijn zelfs stemmen in de marketingwereld die voorspellen dat Facebook en Instagram naar een infrastructuur aan het bewegen zijn dat je moet gaan betalen elke keer dat je iets plaatst als bedrijf.

Als jij het mailadres van je (toekomstige) klanten hebt, heb jij de controle. Je kunt kiezen hoe vaak en hoe lang je met ze communiceert. Natuurlijk moet je dat wel gedegen doen, anders zullen ze unsubscriben. De kunst zit hem dus in oprechte waarde leveren.


You can’t automate relationships!
Ann Tran


Het 3 stappen proces om Instagram volgers om te zetten naar email contacten

Stap 1: Creëer een incentive

De eerste stap is om te bedenken waarom jouw volgers jou hun mailadres zouden geven. Stel jezelf de vraag: “Wat zouden mijn volgers écht waardevol vinden om van mij te krijgen?”.

Wat gangbare voorbeelden zijn:

  • Win iets
  • Krijg een gratis whitepaper, e-book, webinar of video
  • Krijg een korting

Tip: Ik ben vrij vaak tegengekomen dat mensen een 50 dollar Amazon voucher kunnen winnen als ze hun mailadres achter laten. Dit zou ik absoluut afraden! Een 50 dollar Amazon tegoedbon is nuttig voor iedereen! Dat betekent dat mensen die absoluut zero interesse in jouw dienst hebben, zich gaan inschrijven om maar een kans te hebben op die 50 dollar. Zo krijg je ‘vervuiling’ van je email lijst. Loze aantallen die je conversierate alleen maar lager maken. Je wilt toch mensen die écht waarderen wat jij ze geeft en die een grote kans hebben om ooit klant te worden?

Gewoon vrágen of ze lid willen worden van jouw mailinglijst kun je ook doen. Echter, dit is wel vrij passief. Als je één op één een mailadres vraagt aan iemand met wie je al contact had, zou dat kunnen werken. Maar: als jij in een post (die geautomatiseerd naar AL je volgers gaat) vraagt of mensen zomaar hun mailadres willen achterlaten, zul je er niet heel veel krijgen. Let wel: degenen die zich vrijwillig aanmelden voor jouw nieuwsbrief zijn wel héél waardevolle fans! Het werkt goed om mensen écht iets te beloven. Dan weten mensen wat ze krijgen in ruil voor het achterlaten van hun gegevens.

Welk ‘cadeautje’ handig is te geven, hangt af van wie je ideale klant is, en wat je uiteindelijk wilt verkopen. Als jij sportspullen verkoopt, dan werken kortingen goed. Als jij boeken of trainingen verkoopt, dan zou een informatief product goed werken. En als jij ‘ervaringen’ verkoopt, is het leuk om mensen iets te geven dat inspeelt op emotie.

Voorbeeld: De ideale klanten voor een high-end wijnproeverij zijn niet heel erg koopjes-gedreven. Het heeft weinig zin om hen een korting te beloven. Kies in plaats daarvan voor een leuke video over wijnproeven of de kans om een zeldzame wijn te winnen.

Oké leuk, maar hoe werkt dat technisch gezien? Instagram heeft geen functie om mailadressen te collecteren.

Een methode om dit te doen is in je bio.

Hier kun je een clickable link plaatsen. En natuurlijk een duidelijke call to action. Hieronder zie je een account die dit principe goed uitvoert.

Een voorbeeld van een goede incentive door Patrick Wind


Stap 2: Creëer een landing page

Ok. Incentive is dus belangrijk. Maar je bent er nog niet. Waar ga je jouw fans heen sturen? Je eigen webpagina dus.

Heb je al een goede website? Mooi! Dan kun je mensen gewoon daarheen verwijzen, zul je denken. Nou…niet echt.

Je hebt mensen immers iets beloofd. Het is niet echt een goede gebruikservaring om ze lekker te maken op Instagram met iets leuks, en dat ze vervolgens verdwalen op je algemene website.

Een landingpage maken is dus een goed idee. Als je handig bent, kun je dit zelf doen in je website. Je kunt ook een professional vragen dit te doen, of eens te zoeken naar templates voor landing pages.

Tip: Wix heeft best goede templates voor landing pages waar mensen hun mailadres kunnen achterlaten. Wix biedt zelfs ‘automation’ aan. Dat houdt in dat mensen die hun mailadres intikken, een seconde later een mailtje van jou krijgen met daarin bijvoorbeeld een e-book of een video. Onderstaande opt-in werkt ontzettend goed voor één van mijn bedrijven, FANTASTBAAR

Een freebee op mijn site die erg goed werkte

Voor WordPress en Squarespace zijn er ook talloze opties om landingpages te creëren. Misschien dat ik in de toekomst daar iets over ga schrijven, maar ik denk dat je al best veel kan vinden op andere blogs.


Stap 3: Creëer en connect een email lijst

Een goede email lijst is goed-georganiseerd en gesegmenteerd. Je hebt netjes de mailadressen van je fans op orde en je weet met wie je contact gehad hebt.

Je zou met een goede email-tool ook delen van je communicatie kunnen automatiseren. Ik zou aanraden om dit niet teveel te doen. Mensen merken het echt wel, als ze in je funnel zitten! Neem eens de moeite om iemand een persoonlijk mailtje te sturen.

Sorry: ik ga hier geen uiteenzetting geven van verschillende email marketing tools. Hier zijn al genoeg goede blogposts over te vinden! Ga maar Googlen (of Ecosia’en)

Hoe zit het met andere Social Media?

Ik heb uitgelegd hoe je Instagram volgers uitnodigt om hun mailadres met je te delen. Ben jij actief op andere sociale media? Wil jij jouw volgers van Facebook en Twitter uitnodigen om email-contact te worden? Kijk dan eens in onderstaand artikel. Daar geven ze per social media platform een goede uitleg.

How to Turn Your Social Media Followers Into Email Subscribers

Als je het leuk vindt om wat dieper in te gaan op waarom je niet te veel zou moeten leunen op het groeien van je social media volgers, maar op een hechte klantenkring creëren? Dan wil je vast dit artikel lezen:

Winnen in marketing zonder social media – deel 1

Dit artikel is onderdeel van mijn cursus Marketing zonder Social Media

Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: N

Vorig artikel

Klaar met de #girlboss hype

Volgend artikel

Ondernemen zonder Facebook

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Influencers en online cursussen die ‘succes’ beloven

Kerst shopping

Reizen in tijden van instant delivery

Reizen in tijden van instant delivery

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites

📖 PDF • Minder Social Media

  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest
Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok