Ben jij een introverte ondernemer? Hoe ga je dan om met branding, marketing en zelf-promotie? Hier zijn 5 tips uit de digitale cursus Marketing voor Introverten.
We ❤️ ondernemen. Maar… als ondernemer móet je ook marketer zijn. Voor de bescheiden en introverte ondernemers is dat niet altijd een feestje. Plus: marketing is steeds schreeuweriger geworden, in deze tijden van self-branding en aandacht-eisende Social Media. Soms voelt het alsof we bijna verplicht zijn eraan mee te doen. Heb jij dat ook?
“Ik was zó klaar met al die #girlboss glamour vlogging en sharing dat ik dacht: Het moet ook anders kunnen.”
Door de online wereld concurreer je ineens met veel meer mensen dan ooit tevoren. Dus moet je er ook tussenuit weten te springen. En dat geeft ons nogal wat stress. We leven in de Aandachts-Economie. Jij moet zijn waar je klanten zijn. En waar zitten die? Precies! Online. Dus daar moet jij ook zijn! En het liefst elke dag. Dat is wat marketers ons vertellen…
Ikzelf wilde succesvol zijn met mijn bedrijf (meerdere labels, in mijn geval) zónder schreeuwerig te moeten zijn en zónder mezelf als uithangbord te moeten positioneren op Social Media. Dit was nogal tegen de stroom in, maar het kan dus wel!
Tips voor Introverte Ondernemers
Introverten zijn niet een helder omlijnde groep. Ikzelf voel me geen introvert. Maar waar ik niet van hou, is mezelf in de etalage zetten. Dat is over het algemeen iets waar introverten ook niet op zitten te wachten. Introverte ondernemers, bescheiden ondernemers of mensen die gewoon geen behoefte hebben aan zelfpromotie…Wat hebben deze mensen gemeen? Ze richten zich liever op de inhoud!
Ik heb geleerd van de beste marketeers en ondernemers en help nu ook andere ondernemers om dit voor zichzelf helder te krijgen.
1. Zet in op lage-interactie Marketingtactieken
We verdienen liever de aandacht dan dat we het opeisen. We willen gevonden worden doordat we ons vak goed doen, in plaats van dat we onze persoonlijkheid moeten uitvergroten om mensen binnen te halen. Het is slim om een balans aan te brengen in je marketingtactieken.
Er zijn hoog-interactie marketingtactieken en lage-interactie marketingtactieken. Helaas focussen de meeste marketing guru’s hierop. Denk aan: netwerken, beurzen, webinars, Social Media (en dan vooral de life-functies van Social Media). Sommige mensen zijn heel succesvol met deze vormen van marketing! Maar voor bescheiden of introverte ondernemers is het vaak erg vermoeiend om urenlang in een staat van hoge-interactie te zijn. Een vaak gehoorde uitspraak:
Na tijd besteed te hebben op Social Media voel ik me ‘leeggezogen’.
Introverten over Social Media
De oplossing? Focus op lage-interactie marketingtactieken! Marketing waarbij je niet continu ‘aan’ hoeft te staan, maar marketing die je in alle rust kunt voorbereiden en kunt inzetten wanneer jij wil, niet wanneer anderen erom vragen. Voorbeelden van lage-interactie marketingtactieken zijn
- podcasting
- bloggen
- gastartikelen
- online presentaties
- infoproducten zoals e-books
2. Win het met inhoud
Alles gaat snel tegenwoordig. Kijk maar eens naar de modewereld. We hebben mid-season sales, quarter season sales… niet meer bij te houden. Het shirt dat je vorige maand kocht is nu al niet meer in de mode.
Als jij iemand bent van de inhoud, dan heb je waarschijnlijk enorm veel kennis. De combinatie van diepgaande kennis over een specifiek onderwerp en het kunnen maken van content, is goud waard!
De combinatie van diepgaande kennis over een specifiek onderwerp en het kunnen maken van content, is goud waard!
Jij bent een specialist! Jij hebt kennis van jouw vakgebied. Als je dit combineert met een praktische skill zoals schrijven of videos maken, dan ga je het winnen op inhoud.
Ga voor lange, duurzame content in plaats van de snelle, korte maar inhoudsloze updates. Goede marketing gaat niet over wie het vaakst met z’n kop in beeld komt, maar om wie het meeste waarde levert!
3. Kies je mentor zorgvuldig
Weet je wat een bekende valkuil is? Je laten beïnvloeden door mensen die zogenaamd succesvol zijn, maar eigenlijk helemaal niet voldoen aan ons eigen idee van succes. In andere woorden: het nabootsen van iemand anders’ carrière terwijl we niet in zijn of haar schoenen zouden willen staan. Het meeste marketingadvies komt van extraverten. Ja, echt waar! Agressieve marketers adviseren agressieve marketing. Iets dat waarschijnlijk niet effectief is in combinatie met jouw persoonlijkheid.

Als introvert het je eigen proberen te maken van een extraverte of schreeuwerige marketingstijl is als het trachten van een vis om een boom te beklimmen. Het is veel wijzer om naar andere niet-schreeuwerige ondernemers te kijken, te beoordelen of zij zijn waar jij in de toekomst wil zijn, en dán van hen te leren. Kies je mentors zorgvuldig. En al die agressieve marketing guru’s? Gewoon ontvolgen!
4. Finance over Followers
Hoe groot is jouw emaillijst? Hoeveel volgers heb jij? Vaak wordt het succes van ondernemers geduid door hoe populair ze zijn. Maar dit is grote onzin. Het doel van ondernemen is waarde creëren voor de juiste personen. Uiteindelijk zijn jouw klanten degenen die jij écht helpt. Goede marketing gaat over mensen helpen te vinden wat ze zoeken.
Door internet is alles massa geworden. Massa marketing gaat om het proberen om leuk gevonden te worden door de massa. Dit leidt tot middelmatigheid en uiteindelijk, afvlakking. Dit wil je niet. Je kunt niet door iedereen leuk gevonden worden. Je kunt beter inzetten op een kleine groep goed betalende klanten!
5. Keywords, keywords, keywords
We verdienen liever de aandacht dan dat we het opeisen. We willen gevonden worden doordat we ons vak goed doen, in plaats van dat we onze persoonlijkheid moeten uitvergroten om mensen binnen te halen.
We willen gevonden worden. Vind jouw eigen keyword combinaties die écht specifiek in jouw niche zitten. En zet daar op in. Creëer content over deze keywords. Own je niche!
“Soms word ik gek van social, waar je wordt geleefd door de likes, maar ja, ik heb het nodig voor mijn bedrijf. Althans, dat dacht ik. Deze cursus laat zien dat ik goed zonder kan en beter kan doen waar ik echt goed in ben: waardevolle blogs schrijven en mensen helpen te vinden wat ze zoeken.”
👩🎓 Cursist Ageda