• Blog
  • Experiment
  • Over OutoftheGrey
✕

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website – 3 tips

Marketing done Differently

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website – 3 tips

Nina - Content Marketeer in energy&cleantech mei 12, 2019

Ik deel het aantal bezoekers van één van mijn websites die nu 5 maanden oud is. Dit blog is gemaakt in een paar weken en krijgt veel bezoekers vanuit Google. Ik had al meerdere bedrijfswebsites gemaakt, maar nog nooit een zogenaamde ‘niche website’ (= een blog die veel bezoekers krijgt door goede blogs over een bepaald niche onderwerp). Een van de redenen om deze website te maken was om dit te leren: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website? We zijn nu 5 maanden verder en ik heb ontzettend veel geleerd over hoe je het aantal bezoekers op je website of blog kunt vergroten.

Hier zijn de tips voor hoe je meer bezoekers op je website krijgt:

  1. Schrijf artikelen over zoektermen
  2. Schrijf lange artikelen
  3. Maak een behulpzame video op Youtube

Laat ik je eerst wat meer vertellen over mijn proces.

Elk jaar neem ik 2 maanden ‘vrij’ van opdrachtgevers en stort ik me op mijn eigen creatieve projecten. Soms met andere ondernemers, soms alleen. (Ik raad dit iedereen aan! Dit is zo ontzettend goed om in creatiemodus te komen en om dingen te bouwen die op de lange termijn nuttig zijn!) In november 2018 besloot ik een maand naar Spanje te gaan, een huisje te huren aan zee en een blog te bouwen.

Ik had meerdere sites gemaakt, maar nog nooit een niche blog volgens een bepaalde, geordende methode. Het doel van de website was om te experimenteren met SEO en te kijken of het lukte om binnen 2 maanden goed te ‘ranken’ in Google. Dankzij onderstaande acties heeft dit blog nu zo’n 500 pageviews per dag en is het voor mij een leuke bron van inkomsten geworden.

1. Schrijf artikelen over zoektermen

Soms hoor je wel eens: ‘Blogs zijn dood. Niemand leest toch meer tegenwoordig? En bovendien, waarom zou iemand geïnteresseerd zijn in hoe jouw dag was?” Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens.

👉 Ten eerste: een blog is een vorm van content. Content is machtiger dan ooit. Of het nu video, audio (podcast) of tekst is. Content is dé manier om een stevige online aanwezigheid neer te zetten. Het mooie van blogs is dat ze bestaan uit woorden. En woorden zijn dé manier hoe Google en andere zoekmachines orde aanbrengen in de ongelooflijke veelheid van het web. Als iemand intikt:

rouwverwerking bij kinderen_

dan zorgen de zoekmachines dat er artikelen bovenaan komen te staan die over dát onderwerp gaan. Misschien lezen mensen niet het hele artikel, daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat ze op de site terechtkomen van degene met de passende content. Met het antwoord op hun vraag. Als ze via de zoekmachine op een blog terechtkomen met een artikel genaamd: “hoe je rouwverwerking bespreekbaar kunt maken bij jonge kinderen”, reken maar dat degene achter de computer opgelucht is om het artikel te vinden. En wellicht de telefoon oppakt om een afspraak te maken met de therapeut die het artikel schreef.

👉 Ten tweede: “niemand zit te wachten om te lezen hoe jouw dag was.” Is dat zo? Veel mensen denken nog steeds bij bloggen aan het bijhouden van een virtueel dagboek. Daar komt het oorspronkelijke woord weblog ook vandaan. In de content marketing is bloggen een manier om tekstuele content te creëren die mensen verder helpt. En lezen hoe leuk jouw klantendag was, is niet heel behulpzaam. En het is zeker niet een manier om geïndexeerd te worden door Google. Want wie typt er nou in: hoe leuk was de klantendag van massagecentrum Lopik? Niemand! (of het in de SEO en marketingwereld gezegd wordt: de zoekvolumes van die zoektermen zijn erg laag).

Het grootste gedeelte van de zoekvragen in Google zijn daadwerkelijk vragen. Mensen gebruiken online zoekmachines om een antwoord te vinden. “Beste reistijd Pyrennéeën”, “Hoe repareer ik de kraan”, “Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website”. Het is dus erg krachtig om antwoorden te geven op zoekvragen.

Ik adviseer de volgende mix: Schrijf 30 artikelen over een specifiek onderwerp. Schrijf 27 antwoord-artikelen, 2 persoonlijke artikelen en 1 uitgebreide tutorial of guide.

Een voorbeeld van mijn blog. Voordat ik begon met de site, had ik al een lijst klaar met 20+ onderwerpen voor artikelen. Deze hield ik bij in een overzicht op Slack.

de lijst met keywords (zoektermen) die ik van tevoren opstelde

Dat dit een effectieve methode is, blijkt wel uit de bezoekersaantallen. Als we een paar maanden later naar de artikelen kijken, zien we het volgende. Hieronder zie je op welke zoektermen (keywords) mijn blog nummer 1 of 2 op Google scoort.

op welke zoektermen rankt mijn website nummer 1 of 2 op Google?

2. Schrijf lange artikelen

Maak je antwoord-artikelen tenminste 1000 woorden, en je uitgebreide guide of tutorial minimaal 2500 woorden. Google en andere zoekmachines indexeren long-form content beter dan korte snippets. Als je op jouw onderwerp of zoekvraag hoog in Google wil komen, loont het dus om langere artikelen te schrijven.

De persoonlijke blogs hoeven dat niet te zijn. Deze hebben immers een andere functie dan de antwoord blogs en de gids. De functie van een paar persoonlijke blogposts is niet om in Google opgenomen te worden maar om een menselijke kant te laten zien als mensen eenmaal op je website zijn beland.

3. Maak een behulpzame video op Youtube

Wellicht is het je opgevallen (understatement 🤣) maar ik ben geen fan van Social Media. Veel mensen en websites zullen jou vertellen dat dé manier om meer bezoekers te krijgen Social Media is. Well… I’m not one of them. Om meerdere redenen. Zoals deze.

Een slimme marketer zet in op Evergreen in plaats van Newsflash. Dit is een principe uit de online cursus Marketing zonder Social Media. Youtube is in mijn ogen geen Social Media, maar een zoekmachine. Net zoals Bing, Ecosia en Google. Daarom is een belangrijke tip van mij om meer bezoekers op je website te krijgen, om een video op Youtube te plaatsen. En net zoals het principe bij blog content geldt voor video-content: Geef antwoord op een bepaalde vraag.

🎬 Bekijk mijn screenshare video hieronder:

Ik ben geen mega slimme webbouwer. Ik heb ook geen jarenlange SEO cursus gedaan. Ik heb gewoon veel geprobeerd en gezien wat wel en niet werkt. Dat deel ik graag. Je kunt een goede blog bouwen in een paar weken tijd, echt! Eigenlijk draait alles om het hebben van de juiste zoektermen/keywords. Op welke vraag ga jij antwoord geven? Hoe toegespitster die vraag, hoe makkelijker het is om jouw antwoord bovenaan te krijgen. Ik maak graag een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf of eenmanszaak. Of, als je opzoek bent naar een snelle, goedkope oplossing, neem deel aan de cursus Marketing zonder Social Media.

Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: Nina - Content Marketeer in energy&cleantech

Vorig artikel

Zelfpromotie als Introvert - ZZP tips

Volgend artikel

Ik heb het niet druk

Nieuwste berichten

Influencers en online cursussen die ‘succes’ beloven

‘Apple may just have ended Facebook’

Kerst shopping

De interesselijst voor de training is gesloten

cursus marketing zonder social media

Social Wall

Testimonials

Karin

Wat heb ik er veel van geleerd! Ik heb er ook een blog over geschreven: https://www.praatjevankaatje.nl/2019/09/de-social-media-detox/ Hele waardevolle informatie en oefeningen. Merk dat ik gedurende de cursus al aardig ging minderen met social media gebruik, waardoor ik ineens veel meer tijd over had. Het is een opluchting om er niet zo afhankelijk van te hoeven zijn. Want offline marketing past beter...

Mandy

Echt waar, je hebt een top cursus gemaakt met heel erg veel waardevolle informatie! Het is heel vernieuwend en de online wereld is hier aan toe. Extra waardevol: De tip over het gebruik maken van de informatie die Google zelf al geeft. Zo simpel en zo handig! Eigenlijk de hele module 4 is een YES voor mij. De tips over offline marketing bijvoorbeeld, die...

Nathalie

"Het is heerlijk om eens de andere kant van het verhaal te horen. Iedereen roept maar dat aanwezigheid op Social zo belangrijk is, maar deze training bewijst het tegengestelde. En dat is zo verfrissend om te horen."

Els

"Als ZZP'er probeer je zoveel mogelijk zelf te doen, maar je hebt gewoon geen marketing-achtergrond. Dus komt het er toch vaak op neer dat je een duur iemand moet inhuren. Deze cursus is een heel mooie en laagdrempelige manier om een beter beeld van marketing te krijgen, zonder honderden euro's te moeten uitgeven. Bovendien voelt het écht alsof de cursus...
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites
  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest

📖 PDF • Minder Social Media

Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok