Kun je ondernemen zonder Facebook? Deze vraag houdt mij als Content Marketing freelancer en eigenaar van een merk al langer bezig. Veel ZZP’ers en brand-builders heb ik al horen zeggen: “Als ik geen bedrijf had, was ik al lang gestopt met social media!” Blijkbaar worstelen meerdere ondernemers met deze tweestrijd: Ongemak en frustratie met het platform Facebook, maar toch bang om het allemaal overboord te gooien.
Ik weet nog goed dat ik een jaar geleden mijn business partner Sander belde. Ik zei: “Ik denk dat ik mijn Facebook-profiel ga deleten.” Hij reageerde precies als het stemmetje in mijn hoofd al maanden deed: “Nee! Maar jij bent de marketing-genius van ons bedrijf! We hebben Facebook nodig voor ons netwerk!”
En dus deed ik het niet. En dus heb ik nog steeds een Facebook-profiel. Weliswaar heb ik al jaren niets meer gepost, en heb ik de app nooit op mijn telefoon gehad, ik ben nog steeds ‘member’. Gek woord eigenlijk. Ik ben lid van het platform Facebook.
Steeds vaker hoor je dat wij niet lid zijn, maar het product. Facebook en Instagram draaien op advertentie-inkomsten en verdienen dus aan ons. En het algoritme is erop gemaakt jou verslaafd te maken. Zowel als consumer als producer van content. “Visitors of your page haven’t heard from you in a while. Time for an update?” O shit, ik moet weer iets! Klinkt bekend?
De overweging om mijn account te verwijderen was niet zozeer vanwege de privacy-schandalen. Het was meer omdat ik er op uitgekeken raakte.
Maar: voor veel mensen om me heen lag het gevoeliger. Een deel van mijn vrienden heeft Facebook verwijderd en en zijn er blij mee. Er zijn echt talloze onderzoeken die uitwijzen dat dagelijkse inname van social media bijdragen aan FOMO en burnouts.
Interessanter vind ik: hoe gaan mijn ondernemersvrienden er mee om? Als je je eigen business hebt, is de kans groot dat je een brand hebt gebouwd op Facebook. Of dat je Facebook inzet om klanten te krijgen. Voor die groep is het écht wel een grotere stap om te stoppen met het sociale platform.
Is jouw ongemak met Facebook groter dan je professionele drive?
Tough question.
Voor mij dus niet. Jep, I admit it. Ik heb het ervoor over om een account te hebben op Facebook.
De kattenfilmpjes en babyfoto’s van de buren van 10 jaar geleden interesseren mij écht geen fluit. Daar besteed ik dus écht geen seconde aandacht aan. De vliegreisjes naar Bali evenmin. Mijn FOMO is veel minder geworden de afgelopen jaren.
Maar ik behoud mijn account. Waarom? Omdat ik er nog steeds een meerwaarde uit haal. Honestly: dit kan gaan veranderen de komende tijd. De komende maanden zijn voor mij ook een experiment. Wel kan ik het iedere ondernemer de volgende tips aanraden:
Kun je ondernemen zonder Facebook?
Je kunt prima ondernemen zonder veel tijd kwijt te zijn aan Facebook. Steeds meer ondernemers deleten zelfs hun account en zetten andere, meer effectieve marketingmethoden in. Daar heb ik methodes voor, in mijn cursus Marketing zonder Social Media. Daarin leren ondernemers drie verschillende marketingmethodes: een mix van online en offline marketing, gebaseerd op authenticiteit en persoonlijkheid.
Binnenkort meer over deze methodes!
Voor degenen die alvast een stap willen maken in het verminderen van hun tijd en het vergroten van hun effectiviteit op het platform zijn hier vier tips:
- Haal Facebook van je telefoon. Dit werkt goed tegen ‘doelloos scrollen’ en onderbrekingen.
- Zet notificaties uit. Blok uren voor de deep work. Kijk wanneer je productief bent en besteed die uren aan ‘creëren’. In de uren dat je minder productief bent, mag je ‘reactief’ zijn. Dat houdt dus in: reageren op mails
- Focus op relevante Facebookgroepen. Deze besloten netwerken zijn redelijk waardevol voor mij als professional. Hier kun je sparren met andere ondernemers of mensen uit jouw niche. Goede Facebookgroepen verbieden hun leden om reclame te maken. Je kunt hier dus niet je dienst promoten*. Maar: je kunt wel makkelijk hulp vinden of anderen helpen. Probeer de waardevolle contacten die je hier opdoet, te verplaatsen naar een fysieke ontmoeting of email. Tip: probeer eens een paar weken niets te posten op je eigen wall, maar alleen interactie binnen een bepaalde groep te hebben.
- Neem een break. Ga een maand offline. Unplug. Deel met je volgers waarom je het doet en laat ze ook weten hoe ze met je in contact kunnen blijven. (bijvoorbeeld via een mailinglijst). Grote kans dat je wel closer wordt met je volgers dan eerst.
* Wil je een voorbeeld zien van een ineffectieve, betreurenswaardige fb groep? Kijk dan eens in mijn artikel Winnen-in-marketing-zonder-social-media, deel 1 – bij Online Marketers zijn Sneaky. De Digital Nomadness Community.
Verdere tips over Ondernemen zonder Facebook
Lees de uitleg van Nat Eliason over hoe je Facebook kunt behouden, maar je newsfeed kunt blinderen zonder dat je afgeleid raakt.
https://www.nateliason.com/blog/facebook-freedom
Lees het boek Deep Work van Cal Newport
Luister de lange podcast hieronder van Tim Ferriss waarin hij goed vertelt over ‘Makers vs Managers’