Je bent een brand aan het bouwen. Je wéét dat je dienst of product super goed is. Maar… hoe vertel je dat mensen? Iedere marketingadviseur of coach zal zeggen: Social Media! Instagram en Facebook: Gratis, toegankelijk en effectief. Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Het is een éénduidig beeld van ondernemen. Na gesprekken met veel succesvolle ondernemers blijkt het volgende: Je kunt heel goed ondernemen zonder social media.
Minder tijd besteden op Facebook en Instagram
Waarom wil je minder tijd besteden op social media? Voordat we naar de alternatieven kijken, is het goed om eens op het probleem van social media in te zoomen.
In deze video vertelt een jongen waarom hij stopte met Facebook, Twitter en Instagram en wat het met hem deed. In mijn privéleven ben ik al weinig actief op social media, en geloof ik niet dat ik een detox nodig hebt zoals deze jongen. Maar, als marketingprofessional en ondernemer is het toch heel handig. Toch?
Één van de dingen die relevant zijn als het gaat om ondernemen en productiviteit is dit:
I felt like I wasn’t accomplishing much. Social media was distracting me from the deep, important work. Social media was designed to be addictive.When I quit social media, I became much more productive. I created more.
Móet je op social media om je bedrijf te laten groeien?
“Social media works well for personalities.” zegt Tim Ferris. Precies! En wat nou als je niet je hele persoonlijkheid online wil gooien? Wat nou als je het heerlijk vind om een bedrijf te bouwen maar niet je privéleven op straat wil gooien?
Ik ben makkelijk in de omgang maar ik hou er helemaal niet van om in een camera te praten. Sterker nog: ik vind het ongemakkelijk om naar andere vloggende mensen te kijken. Ik wíl helemaal geen followers!
Wat Tim Ferris nog meer zegt is: I would encourage your fans or customers to do all of your marketing for you? That your product was that good that you don’t have to engage in social media. Play the long game.
Veel mensen leven in de veronderstelling dat het hebben van een (online) business per definitie inhoudt dat je een social media following opbouwt om traffic te genereren. NOT!
Het hoeft niet.
Het opbouwen van een community op social media is een fijne skill om te hebben. Maar voor sommigen is dit niet iets wat natuurlijk voor hen is (bijvoorbeeld omdat ze introverts zijn, of omdat ze voelen dat social media ze afleidt). Ten tweede kan het zijn dat je als ondernemer het gevoel hebt dat het gewoon niet effectief is. Het kost je te veel tijd, terwijl je eigenlijk op je core business wil focussen.
Succesvol nieuwe klanten bereiken zonder social media
Hoe kun je een succesvol bedrijf opbouwen waar veel klanten op af komen, zonder Twitter, Facebook en Instagram?
- Zet in op long-tail en evergreen content. Dat houdt in: maak lange artikelen, lange explainer video’s en whitepapers. Over jouw expertise onderwerp. Plaats deze op jouw eigen website of op die van andere blogs waar jouw future klanten zich bevinden.
Voorbeeld: in plaats van 5 keer per week filmpjes plaatsen op Instagram live over wat je aan het doen bent, gebruik je tijd om productief te zijn en schrijf een artikel van meer dan 1000 woorden waarin jij een specifiek advies geeft aan jouw doelgroep.
- Gebruik de tactiek OPN: Other People’s Network. Deze tactiek komt uit de Growth Hacking en werd effectief ingezet door een paar snelgroeiende bedrijven. In plaats van zelf je publiek bij elkaar sprokkelen door veel te posten, ga je op zoek naar iemand die dat publiek al heeft. Een persoonlijkheid die veel blogt of vlogt over jouw onderwerp. Deze persoon heeft een hechte band met zijn of haar lezers/volgers. Door genoemd te worden door deze persoonlijkheid kun je heel effectief nieuw publiek krijgen.
Voorbeeld: voor een klant die Wijnexcursies organiseert heb ik een samenwerking geregeld met de sympathieke Bregje van Wandelvrouw.nl. Zij heeft een hechte online community die graag wandeltips ontvangt. Nadat zij op haar social media kanalen poste over de Wijnexcursies schreven gelijk 3 nieuwe deelnemers zich in. De betaalde samenwerking was zo gelijk al terugbetaald.
- Netwerken! In elke stad in Nederland is een ondernemersnetwerk. Als je daar jouw bedrijf goed neerzet, en je voegt waarde toe aan andere door kennis te delen of lijntjes te leggen, komt er vanzelf business naar je toe. Kijk voor bijeenkomsten op www.meetup.com of Eventbrite. Ik ken een business coach die al jarenlang ÁL zijn omzet haalt uit zijn netwerk – via via. Hij heeft niet eens een website voor zijn business.
Social Media uitbesteden
Heb je het idee dat jouw bedrijf wél echt kan profiteren van veel online engagement op social media, maar is het niet iets wat jij zelf wil doen? Uitbesteden is een optie! Tegenwoordig kun je vanaf €200 per maand je Instagram of je Facebook laten bijhouden door een Virtuele Assistent of iemand die Social Media Management doet. Waar vind je die? Vraag rond in je eigen netwerk. Kijk op Marktplaats Services.
- Goedkoop, beetje afsandelijk: huur iemand in via Fiverr. Je kunt hier ook Nederlandstalige Social Media Managers vinden.

- Iets meer contact, nog steeds goedkoop: via specifieke VA websites als Moneypenny en Virtueelassistenthuren
- Fijn contact, iets duurder: vind je eigen persoonlijke VA. Er zijn steeds meer Virtuele Assistenten in Nederland. Ik ben er een aantal tegen gekomen die office manager of social media marketer op kantoor waren, maar nu kiezen voor part-time werk. Deze assistent huur je voor langere tijd in. Je kunt bij haar ook terecht voor website bijhouden, e-mail voorsorteren en evenementen organiseren. Vraag rond in je netwerk of mensen een leuke VA kennen.
Lees ook dit artikel van Bas Blogt over zijn ervaring met het inhuren van een VA: Een virtual assistent, wanneer huur je die als ondernemer in?
Ik heb nog meer advies en tips in het vrij lange artikel Marketing zonder social media. In deel 1 bespreek ik WAAROM social media niet meer effectief is voor veel ondernemers. In deel 2 kom ik methodes voor sterke marketing zonder social media.