• Blog
  • Experiment
  • Over OutoftheGrey
✕

Social Media – Nadelen vs Voordelen

Business Minimalisme, Marketing done Differently

Social Media – Nadelen vs Voordelen

Nina - Content Marketeer in energy&cleantech september 17, 2019

Sinds het ontwikkelen van de cursus Marketing zonder Social Media ben ik nog meer fired up dan ooit om mensen te leren dat Facebook en Insta niet ‘the only way’ zijn. Waarom? Omdat ik voel dat we onderdeel zijn van een tegenbeweging.

OutoftheGrey voelt zich gesterkt door journalisten, klokkenluiders en opiniemakers die een boekje opendoen over Zuckerberg. In de afgelopen maanden zijn er nieuwe boeken, interviews en podcasts verschenen waarin de negatieve effecten van Facebook, Instagram en Twitter aan het licht komen.

social-media-marketing-nadelen

Onze vraagtekens bij het nut van Social Media worden mainstream. En dat is een goed ding.

We zijn moe geworden van tech-miljardairs die zeggen de wereld te verbeteren maar vervolgens ALLES doen om belasting te ontduiken. We zijn moe geworden van hippe advertenties (met plaatjes van vrolijke meisjes met een kop koffie en een laptop) die ons proberen te verkopen hoe we 10.000 volgers kunnen krijgen. 📘 Lees in dit eerdere blog over hoe je marketing kunt doen zonder Social Media.

We zijn moe geworden van tech-miljardairs die zeggen de wereld te verbeteren maar vervolgens ALLES doen om belasting te ontduiken. We zijn moe geworden van hippe advertenties (met plaatjes van vrolijke meisjes met een kop koffie en een laptop) die ons proberen te verkopen hoe we 10.000 volgers kunnen krijgen.
OutoftheGrey

En bovenal: we voelen dat Social een soort van digitale laag vormt, ver van de realiteit, waarin alle content om self-branding draait. Waar iedereen als een getrainde marketeer highlights van zijn of haar eigen leven cureert.

Onderstaande video is een collage van verschillende (ex) Facebook medewerkers, gedragswetenschappers en opiniemakers die ons waarschuwen over de negatieve effecten van Social Media.

Het meest interessante is dat het commentaar op Facebook en Insta niet meer komt van anti-tech of conservatieve mensen. Het komt juist van mensen die er heel dicht bij staan. Populaire influencers die hun geld verdienen met Social beginnen te openbaren hoe negatief het scrollgedrag en altijd online zijn was voor hen. Sterker nog: oprichters van Facebook en Instagram, Chris Hughes en Sean Parker, geven toe dat de intentie van het platform is om mensen verslaafd te maken.

“How do we consume as much of your time and conscious attention as possible? We were exploiting the vulnerability of humans. We understood this consciously and we did it anyway. It literally changes our relationship with society…” biecht Sean Parker (gespeeld door Justin Timberlake in The Social Network) op in een interview.

Zelfs één van de early investors van Facebook, die dus miljoenen kan verdienen met zijn aandelen, kon het niet langer over zijn hart verkrijgen om ‘niets’ te doen. Hij schreef het boek: Zucked – Waking up to the Facebook Catastrophe.

Los van de nadelen die gebruikers van het platform ondervinden, vind ik het een mega verlies van talent. De meest slimme gedragswetenschappers ter wereld zijn dus in het Facebook hoofdkantoor 50 uur per week aan de slag om algoritmes en trucjes te bedenken om gebruikers te laten verdwalen in de krochten van FB en insta. Terwijl we juist dat talent nodig hebben om in écht belangrijke sectoren te werken als groene energie en veiligheid.

Maar door alle advertentie-inkomsten (waar ontzettend veel Nederlandse ondernemers aan mee doen) is Zuckerberg in staat om een hoog salaris te betalen aan deze kantoormedewerkers. En dus blijven ze, zolang ze hun moraal kunnen onderdrukken.

De voordelen van Social Media wegen gewoonweg niet meer op tegen de nadelen.

Ja, er staan mooie plaatjes op Instagram. Ja, je kunt je concurrenten in de gaten houden. Ja, je kunt je eigen content de wereld in slingeren en gelijk zichtbaar maken aan al je volgers. Leuk. Maar weegt dit op tegen de negatieve invloed die Social Media heeft op ons?

Self-cutting is up 80% among young girls because of Social Media comparisons. That’s a pretty high price to pay for parents. The price each of us is paying for the Social Media tyranny that continues to march on is skyrocketing.
Marketeer en Silicon Valley scherphouder prof. Galloway

De sociale waarde van Social Media is kleiner aan het worden. Als in: de voordelen wegen niet meer op tegen de nadelen. Niet alleen in society, maar ook individueel.

Dit is waarom OutoftheGrey gemotiveerd is om te laten zien dat het ook anders kan. Social Media is onderdeel van teveelheid. Teveel prikkels, teveel connecties, teveel tijd gespendeerd achter je scherm. Alleen door jezelf te wapenen tegen information overload is door te filteren.

Less but Better

OutoftheGrey helpt mensen hun productiviteit terug te krijgen. Less Social Media. Zelf als je je eigen bedrijf hebt of als je afhankelijk bent van marketing op Social Media. Blijf je meedoen met de grijze massa, die op een schreeuwerige manier probeert de aandacht te vangen met vlogs en ‘kijk mij eens’ videos? Of kies je voor een andere weg?

Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: Nina - Content Marketeer in energy&cleantech

Vorig artikel

Waarom iedereen zo druk is in de moderne maatschappij

Volgend artikel

Reizen in tijden van instant delivery
  1. Nina schreef:
    augustus 20, 2020 om 10:41 am

    Waardevol artikel, dankjewel!

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Influencers en online cursussen die ‘succes’ beloven

‘Apple may just have ended Facebook’

Kerst shopping

De interesselijst voor de training is gesloten

cursus marketing zonder social media

Social Wall

Testimonials

Mandy

Echt waar, je hebt een top cursus gemaakt met heel erg veel waardevolle informatie! Het is heel vernieuwend en de online wereld is hier aan toe. Extra waardevol: De tip over het gebruik maken van de informatie die Google zelf al geeft. Zo simpel en zo handig! Eigenlijk de hele module 4 is een YES voor mij. De tips over offline marketing bijvoorbeeld, die...

Nathalie

"Het is heerlijk om eens de andere kant van het verhaal te horen. Iedereen roept maar dat aanwezigheid op Social zo belangrijk is, maar deze training bewijst het tegengestelde. En dat is zo verfrissend om te horen."

Els

"Als ZZP'er probeer je zoveel mogelijk zelf te doen, maar je hebt gewoon geen marketing-achtergrond. Dus komt het er toch vaak op neer dat je een duur iemand moet inhuren. Deze cursus is een heel mooie en laagdrempelige manier om een beter beeld van marketing te krijgen, zonder honderden euro's te moeten uitgeven. Bovendien voelt het écht alsof de cursus...

Karin

Wat heb ik er veel van geleerd! Ik heb er ook een blog over geschreven: https://www.praatjevankaatje.nl/2019/09/de-social-media-detox/ Hele waardevolle informatie en oefeningen. Merk dat ik gedurende de cursus al aardig ging minderen met social media gebruik, waardoor ik ineens veel meer tijd over had. Het is een opluchting om er niet zo afhankelijk van te hoeven zijn. Want offline marketing past beter...
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites
  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest

📖 PDF • Minder Social Media

Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok