Instagram was haar grootste marketingkanaal, toch stopte ze ermee.
Shannah Skidmore is een financieel coach voor ondernemers. Ze had een succesvol bedrijf (6-figure business, zoals Amerikanen dat graag zeggen) opgebouwd met een actieve community. Ze haalde veel klanten uit Instagram. Toch besloot ze om te stoppen met Instagram. Als ondernemer! Hier is haar verhaal.
Ze was als business-coach voor vrouwelijke ondernemers erg succesvol op Social Media. Ze had aardig wat volgers opgebouwd op Instagram. Maar het voelde niet meer goed. In haar eigen woorden:
Ook al was ik succesvol op Instagram, het voelde alsof ik moest schreeuwen in plaats van praten om gehoord te worden. En ik houd niet van schreeuwen.
Financieel coach Shannah Skidmore (vertaald door mij)
đ Dit is wat meer ondernemers en bloggers in de OutoftheGrey community mij vertellen. Sommigen zijn erg succesvol met een merk en een following opbouwen op Instagram, maar voelen toch een bepaald ongemak met Social Media. Wat de grootste pijnpunten zijn van mijn klanten:
- ik heb continu het gevoel dat ik âiets moetâ met mijn Social Media. Elke keer als ik iets leuks of interessants doe, overvalt ineens de druk van: oh, dit zou ik moeten delen. Dat geeft stress en zorgt ervoor dat ik niet in het moment ben
- eigenlijk wil ik (tijdelijk) stoppen met Instagram. Social Media leidt mij af van wat écht belangrijk is. Persoonlijk denk ik dat ik dat wel kan, maar gaat mijn bedrijf eronder lijden?
- ik heb het gevoel dat mijn posts helemaal niet leiden tot conversie. Mijn following is wel goed, maar het levert niet echt klanten op
Ik ben qua marketing totaal niet afhankelijk van Instagram. Gelukkig! Volgers opbouwen op Social Media is als tuinieren op geleend land.
Ik heb ingezet op marketingmethoden die een langduriger (duurzamer) effect hebben. Bovendien passen ze beter bij mij, want ik vind het dus echt verschrikkelijk om te vloggen en continu mijn telefoon bij me te hebben om dingen te delen met volgers.
Oké, terug naar de business coach die stopte met Instagram. Voor haar was het wél echt een ding, want de meeste van haar klanten (freelancers) kwamen via Instagram. Mijn eigen business coach heeft dit overigens ook: 60% van haar leads komt binnen via Instagram. Als je dan cold turkey stopt met Social Media, dan ga je dat wel voelen in je omzet. Hoe deed Shannah het? Hier is haar verhaal.
In 2014 I posted here and there, haphazard really. In 2015 I started âtryingâ I would say. This is probably when the love/hate began as well! I would take sooo many photos of my life, spend sooo much time trying to edit them and then spend sooo much time analyzing and agonizing the response. I even had an excel file that tracked image likes and engagement (before Planoly). It was ridiculous.
I wasted so many life hours trying to be a photographer instead of just being me.Â
In 2016, though, it got hard again. First of all, everything started to look the same. Instead of sharing unique stories, I felt like everyone was sharing the same story. I felt like I was having to shout to be heard, and I donât like shouting. I felt bombarded with product launches and âinstagram will make or break your businessâ pitches.I felt tired. And I sensed my friends felt tired as well. I started wondering, âDo I really need this? Is it really âgoodâ for me? Is it helping as much as itâs hurting?â I was exhausted pouring more and more into my words, yet fighting algorithms and the instagram âmanâ to be heard. I didnât want to follow rules. I didnât want to believe that one platform could make or break my business.
bron: www.shannaskidmore.com
Ze stopte 18 maanden met Instagram. Haar publiek liep enorm terug.
Eerst.
Maar kwam later sterker terug.
Bekijk hier haar verhaal. Waarschuwing: ze is mega-amerikaans en praat heel overdreven en girly. Daar moet je even doorheen kijken, want wĂĄt ze zegt is wel degelijk interessant.
Haar methode om dit op te vangen, was de combinatie van SEO en een goede funnel. Ze liet een sterke website maken die goede, long-form content aankon. Content in de vorm van tekst, audio en video.
He Nina, ik leg je even mijn dilemma voor.
Ik heb een facebook pagina voor mijn bedrijf gemaakt, maar omdat ik al 2 instagram accounts beheer heb ik niet zo’n zin in een derde, vooral om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen en volgers vinden. Maar ik heb het gevoel dat als ik geen instagram wil, ik dan veel zou moeten bloggen, vloggen of podcasts moet maken. Bloggen vind ik best leuk, maar ik zou niet goed weten waar je als VA over zou moeten bloggen, en die andere twee passen gewoon echt niet in mijn straatje.
Wat denk jij, zal ik toch verder met instagram? Ik vind het wel het leukste platform.
Mijn persoonlijke account heeft aardig wat volgers, maar ik denk dat ik die snel verlies als ik alleen maar reclame maak voor mijn eigen bedrijf. Maar hoeveel voegt een bedrijfsinstagram nou eigenlijk toe? Ik volg ze zelf ook niet echt, instagram blijft voor mij toch meer een kijkje in iemands persoonlijke leven. Maarja, dat ben ik, een ander kijkt er wellicht heel anders tegenaan.
Ik vind het maar lastig hoor, marketing! Totaal niet mijn straatje, maar ik wil het wel onder de knie krijgen
Hi Door,
Ben je een VA voor ZZP’ers? Of is MKB je ideale klant? En heb je een bepaalde niche waarin je opereert, zoals de gezondheidsbranche of financiĂ«le dienstverlening (ik noem maar wat).
En heb je een specialiteit, zoals Email marketing, websites maken of klantenservice?
Als je een niche hebt, plus een specialiteit, kun je erg goed blog artikelen maken! Schrijf bijvoorbeeld over ’email tips voor financiĂ«le dienstverleners’ of ‘website onderhoud voor ZZP’ers in de fitness-branche’. Het is wellicht wat werk om 10 goede blogs te schrijven, maar als je de meta-data goed doet, dan kun je jĂĄrenlang gevonden blijven worden op Google. In tegenstelling tot Insta, waar het vrij makkelijk en snel is om een post te maken, maar waar de post na een paar uur alweer ondergesneeuwd is door nieuwe content.