• Blog
  • Experiment
  • Over OutoftheGrey
✕

Winnen in marketing zonder social media – deel 2

Marketing done Differently

Winnen in marketing zonder social media – deel 2

Nina - Content Marketeer in energy&cleantech maart 4, 2019

Deel 2: de praktische tips. Ga naar deel 1 als je de theorie wil

Wat kun je doen als je gemerkt hebt dat je veel tijd kwijt bent aan social media, met weinig omzetresultaat? In deel 1 bekijken we waarom Facebook en Instagram zo crowded en saturated zijn. In dit deel kijken we naar hoe je als ondernemer daarmee om kunt gaan. Welke manieren zijn er om succesvol je bedrijf te marketen zonder elke week uren kwijt te zijn op Facebook en Instagram? Hoe kun je winnen in marketing zonder social media?

Ik zet voor mijn business en voor mijn klanten 4 verschillende marketingmethodes in die beter werken dan actief zijn op social media. Echter, voor sommige bedrijven is bewezen dat hun social media presence echt essentieel is voor hun lead-generation. Dan werkt social media dus effectief voor hen. Alleen… is het iets dat zij zelf moeten doen? Veel ondernemers en marketing professionals zullen zich herkennen in het beeld dat in deel 1 geschetst werd. Voor díe mensen is het dus interessant om social media activiteit te behouden, maar het door iemand anders te laten onderhouden. Daarom is methode 1 een goede om te belichten: Social media uitbesteden.

Hier zijn de 4 manieren die voor mijn klanten werkten:

  1. Social media uitbesteden (veel te weinig zzp’ers doen dit!)
  2. Other People’s Network inzetten! (gouden kans)
  3. Duurzame content maken voor online marketing
  4. Goede ‘oldschool’ marketing zonder social media

Methode 1 is handig als bewezen is dat social media jou klanten oplevert. Je hebt gemeten dat een goede social media strategie jouw bedrijf veel oplevert. Alleen: jíj zelf wordt er niet gelukkig van. De uren die je besteed op Facebook, Twitter en Insta drainen je energie. Nogmaals: Als je methode 2,3 en 4 goed uitvoert, gaat het onderhouden van je social media accounts zo’n laag aandeel in je lead generation zijn dat je kunt overwegen om helemaal te stoppen met de Facebook en Insta rat-race.

Methode 2 is handig als je een kleine social media aanwezigheid hebt en dit prima vindt. Je hebt een steengoede dienst, dat zit helemaal goed, je wil alleen graag meer nieuwe klanten willen bereiken.

Methode 3 is voor als je goed bent in het creëren van content. Of als je weet dat er in jouw vakgebied behoefte is aan gedegen uitleg over bepaalde problemen en oplossingen. Dit is heel waardevol en het is de moeite waard om dit NIET op social media te plaatsen, maar jouw kennis te verpakken in lange evergreen content.

Methode 4 gaat steeds belangrijker worden. Vooral voor jonge (digital native) ondernemers en marketeers is dit een skill die enorm in waarde gaat stijgen.

1. Social media uitbesteden

Heb je het idee dat jouw bedrijf wél echt kan profiteren van veel online engagement op social media, maar is het niet iets wat jij zelf wil doen? Uitbesteden is een optie!

Het uitbesteden van social media zouden meer zzp’ers moeten doen. Het is sowieso een valkuil van ondernemers en marketers: alles zelf willen doen.

Tegenwoordig kun je vanaf €200 per maand je Instagram of je Facebook laten bijhouden door een Virtuele Assistent of iemand die Social Media Management doet. Waar vind je die? Vraag rond in je eigen netwerk. Kijk op Marktplaats Services. Ik heb het uitbesteden van social media onderverdeeld in 3 categorieën:

  • Goedkoop, beetje afstandelijk: huur iemand in via Fiverr. Je kunt hier ook Nederlandstalige Social Media Managers vinden.
Een selectie van Nederlandse Fiverr professionals
  • Iets meer contact, nog steeds goedkoop: via specifieke VA websites als Moneypenny en Virtueelassistenthuren
  • Fijn contact, iets duurder: vind je eigen persoonlijke VA. Er zijn steeds meer Virtuele Assistenten in Nederland. Ik ben er een aantal tegen gekomen die office manager of social media marketer op kantoor waren, maar nu kiezen voor part-time werk. Deze assistent huur je voor langere tijd in. Je kunt bij haar ook terecht voor website bijhouden, e-mail voorsorteren en evenementen organiseren. Vraag rond in je netwerk of mensen een leuke VA kennen.

Lees ook dit artikel van Bas Blogt over zijn ervaring met het inhuren van een VA: Een virtual assistent, wanneer huur je die als ondernemer in?

2. Other People’s Network inzetten

Gebruik de tactiek OPN: Other People’s Network. Deze tactiek komt uit de Growth Hacking en werd effectief ingezet door een paar snelgroeiende bedrijven. In plaats van zelf je publiek bij elkaar sprokkelen door veel te posten, ga je op zoek naar iemand die dat publiek al heeft. Een persoonlijkheid die veel blogt of vlogt over jouw onderwerp. Deze persoon heeft een hechte band met zijn of haar lezers/volgers. Door genoemd te worden door deze persoonlijkheid kun je heel effectief nieuw publiek krijgen.

Voorbeeld: voor een klant die Wijnexcursies organiseert heb ik een samenwerking geregeld met de sympathieke Bregje van Wandelvrouw.nl. Zij heeft een hechte online community die graag wandeltips ontvangt. Nadat zij op haar social media kanalen poste over de Wijnexcursies schreven gelijk 3 nieuwe deelnemers zich in. De betaalde samenwerking was zo gelijk al terugverdiend.

Deze methode lijkt op influencer marketing. Alleen: deze term klinkt niet heel positief (zie de Netflix docu FYRE) en ik merk dat veel bedrijfjes die op zoek zijn naar een duurzame, oprechte marketingstrategie zich niet prettig voelen bij de term influencer marketing.

Als ik kleine bedrijven help met hun marketing werk ik niet met grote influencers, maar altijd met micro-influencers. Authentieke, oprechte bloggers of persoonlijkheden met een geëngageerde following.

Deze mensen hebben écht een passie voor een bepaald onderwerp en voor het helpen of blij maken van hun doelgroep. Ze zijn vaak al jaren bezig. Ze zullen dan ook goed aanvoelen of een samenwerking met jou of jouw merk goed bij hun tribe past. Een goede micro-influencer is kritisch en zal alleen met bedrijven of ondernemers samenwerken waar hij/zij zeker van weet dat het iets toevoegt aan hun doelgroep.

Tip: werk met een micro-influencer samen die niet weet dat hij of zij een influencer is! Iemand die gepassioneerd is over een bepaald onderwerp, en door zijn audience gewaardeerd wordt met betrekking tot dat onderwerp.

Ik vind het leuk om lijntjes te leggen tussen bedrijven en geschikte micro-influencers. Laat me weten als je hier hulp bij kunt gebruiken (alleen voor leuke bedrijven en ondernemers met een écht goede dienst!)

3. Duurzame content maken voor online marketing

Wat bedoel ik met duurzaam? Bestand tegen de tand des tijds. Iets dat lang meegaat. Net als die jas van Patagonia, die je al 8 bergbeklimmingen heeft warm gehouden.

In mijn werk, als content marketing adviseur en ook met mijn eigen ondernemingen, heb ik gemerkt dat er een enorm verschil is in duurzaamheid van sociale platformen.

Laten we eens kijken naar een paar populaire content platformen:

Duurzaamheid van content: newsflash vs evergreen

Natuurlijk is goede content essentieel. Waardevolle informatie voor jouw publiek, een uitleg hoe je iets gedaan hebt, het delen van een interessante en leerzame ervaring, het behapbaar maken van ingewikkelde materie.. Plus natuurlijk goede opmaak, eigen beeldmateriaal en een goede schrijfstijl. Dat vormt de basis voor goede online content.

Ervan uitgaande dat jij goede content hebt die waardevol is voor jouw potentiële klanten. Het platform dat jij kiest om deze waarde te verspreiden kan een wereld van verschil maken!

Newsflash vs Evergreen

Platformen als Facebook, Twitter en Instagram live werken op basis van wat ik noem: het newsflash-principe. Zoals je in deel 1 kunt lezen, zijn de knappe koppen op het hoofdkwartier van Facebook bezig om te zorgen dat jij zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk op het platform komt. En nieuwe content plaatst. Het algoritme is zo ingericht dat nieuwe posts bovenaan komen. Dat sneeuwt oude (misschien wel betere) posts onder.

Bovendien: Facebook wíl mensen in het platform houden en waardeert native content hoger dan links naar jouw eigen platform.

Kijk: deze newsflash-platformen goed om jouw huidige publiek op de hoogte te houden. Maar: ze werken minder goed om onbekenden, die een bepaalde vraag hebben, een antwoord te bieden.

Voorbeeld: jij bent coach voor jonge vaders die carrière en vaderschap willen combineren. Ergens in Lutjebroek zit een vader met de handen in het haar: hij merkt dat zijn werk leidt onder zijn nieuwe rol als vader. Hij wil dolgraag bij zijn partner en kind zijn, maar weet niet goed hoe hij dit kan combineren.
Jij hebt daar vorige week een goede Instagram live video over geplaatst. Precíes over dat onderwerp. Maar, door de nature van Instagram, gaat deze wanhopige vader jouw boodschap nooit zien. Hij typt in Google:

Maar omdat de zoekmachines jouw leuke Insta live video niet indexeren, zal deze vader jou online niet op het spoor komen.

Als jij de waardevolle tips op een Evergreen manier verspreidt, dan zullen zoekmachines dat gaan waarderen. Je zult dus mensen die een bepaalde vraag intypen (en dus precies op zoek zijn naar de dienst die jij levert) beter kunnen begeleiden naar jouw hulp. Dat is de essentie van content marketing.

Evergreen content is long form. Is van hoge kwaliteit. Het kan een video, een podcast (wel de audio uitschrijven, anders indexeren zoekmachines het niet) een blog of een whitepaper zijn. En het werkt goed om het op een social media platform te plaatsen dat Evergreen content goed indexeert, zoals in de infographic weergegeven.

Als ik het aan klanten uitleg, gebruik ik wel eens deze metafoor:

Newsflash content is als winkelen bij de Primark. Je doet het vaak, je koopt er achteloos leuke nieuwe dingetjes en de helft van de tijd gebruik je de nieuwe aanwinst niet echt. De kleren belanden onderaan in de kast en raken bedolven onder de nieuwste shirts van het nieuwe seizoen. Evergreen is die Patagonia jas die jaren meegaat. Als mensen de jas zien, denken ze aan jou. De jas die je met zorg hebt uitgekozen. De jas die je niet weggooit na 1 keer maar waar je af een toe een kleine verbetering op aanbrengt.

Die jas die jarenlang meegaat

Ik wil nog heel veel meer delen over Evergreen content, maar dit artikel wordt veel te lang! (ik zit al aan mijn 3e koffie..oeps)

4. Goede ‘oldschool’ marketing zonder social media

Je kunt zonder inzet van social media nieuwe klanten aantrekken

Naast de methodes Social media uitbesteden, OPN en het creëren van evergreen content, zijn er oldschool offline marketingmethodes die écht nog steeds goed werken. Misschien is het niet een kwestie van nog steeds, maar meer een kwestie van weer. Juist omdat iedereen links gaat, is er rechts weer ruimte…

En niet alleen ruimte, ook aandacht.

Jij hebt je marketing op orde…

…als jouw bestaande klanten nieuwe klanten aandragen

Referral en affiliate marketing zijn enorm op social media. Maar wist je dat dit offline ook heel goed kan werken?

  • Houd een open dag waarop jouw klanten hun vrienden en kennissen mee kunnen nemen. Organiseer een gratis workshop of masterclass.
  • Vier het vijfjarig bestaan (of een mooie doorbraak) en open je deuren naar klanten, hun vrienden en maak er een mooie experience van.
  • Geef de klant die de meeste word-of-mouth doet een gratis dienst of een supergoed cadeau.
  • Vraag je audience om jou te helpen met het marketen van je business. Vraag hen ook zelf een beloning voor te dragen. Je zult verbaasd zijn over hoeveel klanten of zakelijke relaties positief zullen reageren op deze vraag.

TIP: Het voeden van een gevoel van ‘ergens bij horen’ werkt vaak beter dan een financiële beloning.

…als mensen over jouw business praten omdat ze enthousiast zijn

We weten dat een goede klantenservice essentieel is voor een bedrijf. Maar above and beyond gaan voor een klant, doe je dat al? De mensen waarmee je werkt een buitengewone ervaring bieden? Als je dat doet, gaan mensen over je praten. Herinner je je nog het Mona Liza – voorbeeld van Seth Godin?

“And worth noting: The Mona Lisa has a huge social media presence. Her picture is everywhere. But she doesn’t tweet. She’s big on social media because she’s an icon, but she’s not an icon because she’s big on social media.”  Seth Godin on Seths Blog.

…als mensen jouw onthouden doordat ze op een feestje met je gepraat hebben

Één van de meest gehoorde vragen op een borrel is: “Zo, en wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?” Zorg dat jij een goed verhaal hebt. Zorg dat je in korte tijd kunt uitleggen hoe jij waarde toevoegt aan je klanten.

Het is mij al vaker gebeurd dat ik (soms echt een halfjaar later) opeens een belletje kreeg van iemand die mij op een borrel had gesproken, en nu ineens content marketing advies nodig had.

Sorry als je deze tip heel erg obvious vindt, maar het zal je echt verbazen hoeveel tijd wij moderne marketers stoppen in online schreeuwen wat we doen, en offline gewoon gezellig meepraten over het weer.

…als jouw business een obvious go to is voor je netwerk

Deel je publiek met je netwerk. Het aangaan van vriendschappen en partnerschappen met andere ondernemers kan je heel veel marketingdollars schelen.

  • Start een friends of my business pagina op je website en hang een overzicht hiervan op je werkplek. Dit geeft jouw bedrijf niet alleen een warm en persoonlijk gevoel, maar het laat ook zien dat je community-minded bent, niet cash-minded.
  • Bezoek en organiseer informele meet-ups. Het samenbrengen van mensen is zo waardevol! Bied een plek waar ze kunnen praten over hun uitdagingen, hun successen kunnen vieren..

TIP: Het helpen van andere professionals door het delen van jouw connecties en advies wordt echt gewaardeerd. Zelfs je concurrenten zullen op een positieve manier over je praten. 

Het is heel interessant om sociale media tactieken offline in te zetten

Als je naar de marketingtechnieken in dit het laatste hoofdstuk kijkt, dan zal je vast een lijn ziet met social media technieken. We vergeten dit vaak als we actief zijn op Facebook en Instagram – dat dezelfde principes gelden als in de echte wereld. Alle marketing, zowel online als offline, is gebaseerd op dezelfde basisactiviteiten.

  1. Zet je bestaande netwerk in om nieuwe klanten te krijgen
  2. Genereer positieve mond-op-mond
  3. Weet hoe je je business moet omschrijven
  4. Netwerken

De vaak-vergeten regel voor succesvolle marketing: zorg ervoor dat jouw marketing iets toevoegt aan mensen! Het gaat niet om het vertellen over jouw bedrijf, maar over het helpen van klanten. Als je dit eenmaal doorhebt, zul je altijd nieuwe klanten kunnen vinden, ook als je al je die tijdrovende social media kanalen links laat liggen.


Tenslotte wil ik nog een interessant gesprek tussen Gary Vaynerchuck en Seth Godin aanhalen. In dit gesprek op Youtube wordt de volgende vraag gesteld:

“You have a blog but no other social media engagement. Under which conditions is this advisable?”

Het gesprek tussen Seth Godin en Gary Vaynerchuck wordt erg interessant op 23 minuten (vlak nadat Seth dreigt de kamer te verlaten omdat Gary hem blijft onderbreken;). Een vraag die ze krijgen is:

“Seth has a blog but no other social media engagement. Under which conditions is this advisable? “

vraagt Gary Vaynerchucks assistent aan Seth Godin

Het antwoord is dit: “You can be a meaningful specific or a wondering generality.”

 The problem with social media is: You’re not the customer, you’re the product. It was optimized to make you anxious until you use it again. It was optimized to extract from you nervous energy instead of productive output.”

Why? To keep you from doing important work.

Food for thought… zou ik zeggen.


Dus:

Is social media marketing dead? Ik denk van niet. Er zullen nog veel Insta-miljonairs komen. Zéker onder de jongeren. Millenials en GenY zijn échte digital natives. Zij weten précies hoe ze met social media om moeten gaan. Voor sommigen is het vloggen, sharen, posten en commenten gewoon natuurlijk. Het kost ze weinig moeite. Voor die mensen: ga lekker zo door.

Voor wie zijn deze tips dan? Voor mensen die ‘iets’ doen met social media, maar er geen voldoening uit halen. In tegenstelling tot alle marketing professionals en coaches wil ik laten zien dat je je social media struggle helemaal niet hoeft te doorzetten om succesvol te worden.

Winnen in marketing zonder social media – deel 1

Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: Nina - Content Marketeer in energy&cleantech

Vorig artikel

Winnen in marketing zonder social media - deel 1

Volgend artikel

Bloggen zonder social media
  1. Nina - Content Marketeer in energy&cleantech schreef:
    maart 6, 2019 om 12:55 pm

    Laat mij weten wat jouw ervaringen zijn in marketing zonder social media! Ik ben erg benieuwd.

    Beantwoorden
  2. Dionne schreef:
    maart 21, 2019 om 5:01 am

    Het heeft enige tijd gekost voordat ik er echt voor kon zitten (moederschap enzo), maar ik vind beide artikelen waardevol. De uitleg over de saturatie van social media en waarom dit eigenlijk niet effectief is, tenzij je urenlang bezig bent met content creëren, is helder en to the point. De omschrijving van de vier methodes heeft het voor mij gemakkelijk gemaakt om te zien wat bij mij past en wat niet. Ik struggle al jaren met social mdia, maar niet met mijn bedrijf, omdat ik nog steeds profiteer van mouth to mouth. Ik zou mijn business wel willen laten groeien, dus er zal een verandering moeten komen.

    Jouw schrijfstijl is Top. Lijkt alsof ik mezelf hoor praten!

    Bedankt voor het posten!
    Ik kan niet wachten tot je training start!

    Beantwoorden
  3. Door Boerstra schreef:
    maart 27, 2019 om 3:05 pm

    Jeetje wat een interessante artikelen zeg!! Ik heb hier als marketing leek enorm veel aan gehad, je legt het geweldig helder uit. dus dank daarvoor!

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Influencers en online cursussen die ‘succes’ beloven

‘Apple may just have ended Facebook’

Kerst shopping

De interesselijst voor de training is gesloten

cursus marketing zonder social media

Social Wall

Testimonials

Mandy

Echt waar, je hebt een top cursus gemaakt met heel erg veel waardevolle informatie! Het is heel vernieuwend en de online wereld is hier aan toe. Extra waardevol: De tip over het gebruik maken van de informatie die Google zelf al geeft. Zo simpel en zo handig! Eigenlijk de hele module 4 is een YES voor mij. De tips over offline marketing bijvoorbeeld, die...

Nathalie

"Het is heerlijk om eens de andere kant van het verhaal te horen. Iedereen roept maar dat aanwezigheid op Social zo belangrijk is, maar deze training bewijst het tegengestelde. En dat is zo verfrissend om te horen."

Els

"Als ZZP'er probeer je zoveel mogelijk zelf te doen, maar je hebt gewoon geen marketing-achtergrond. Dus komt het er toch vaak op neer dat je een duur iemand moet inhuren. Deze cursus is een heel mooie en laagdrempelige manier om een beter beeld van marketing te krijgen, zonder honderden euro's te moeten uitgeven. Bovendien voelt het écht alsof de cursus...

Karin

Wat heb ik er veel van geleerd! Ik heb er ook een blog over geschreven: https://www.praatjevankaatje.nl/2019/09/de-social-media-detox/ Hele waardevolle informatie en oefeningen. Merk dat ik gedurende de cursus al aardig ging minderen met social media gebruik, waardoor ik ineens veel meer tijd over had. Het is een opluchting om er niet zo afhankelijk van te hoeven zijn. Want offline marketing past beter...
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites
  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest

📖 PDF • Minder Social Media

Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok