• Blog
  • Experiment
  • Over OutoftheGrey
✕

Winnen in marketing zonder social media – deel 1

Marketing done Differently

Winnen in marketing zonder social media – deel 1

Nina - Content Marketeer in energy&cleantech maart 4, 2019

Deel 1: de theorie. Ga gelijk naar deel 2 als je de praktische tips wil

Als je wel eens tien minuten doelloos voor je uit hebt zitten staren om een gevatte tekst bij die foto te bedenken, en na het klikken van de ‘share’ button het verwachtte applaus uitbleef.
Of als je wel eens een hele ochtend hebt zitten werken aan een nieuwe Facebook post, en na het publiceren alleen een like kreeg van de buurvrouw en je personal coach?

Of, misschien nog wel erger: je houdt al jaren gedisciplineerd elke dag je social media kanalen bij, post elke dag wat leuks, je hebt een ‘audience’ van duizenden volgers opgebouwd, maar ze kopen nooit wat van je? Ouch!


marketing zonder social media
Deze content is afkomstig uit mijn videocursus

Facebook en Instagram zijn distractions. Dat weten we al langer. Elke week komt er wel een nieuw onderzoek uit waaruit blijkt dat social media bijdraagt aan FOMO, stress en burnouts.
Sterker nog, ik heb tientallen interviews met succesvolle ondernemers gelezen en wat blijkt? Allemaal beperkenze hun tijd op social media. Een groot aantal succesondernemers heeft zelfs hun persoonlijke account op Facebook en Instagram helemaal gedelete. Het scrollen door andermans highlights draagt niet bij aan hun gevoel van geluk, laat staan aan hun productiviteit.

Ik heb het vaker over consumption vs creation. Mensen met focus op hun bedrijfsgroei realiseren zich dus dat social media consumptie niet bijdraagt aan hun geluk en productiviteit.

Hoe zit het met creation?

Draagt social media creation wél bij aan je geluk of productiviteit? Als je de marketing professionals en business coaches moet geloven wel.

You have to create! Tell stories! Share your entrepreneurial journey!

Dat is wat marketing professionals en business coaches preachen

Hoeveel geld heb jij al uitgegeven aan een ‘social media strategy’? Hoeveel uren ben jij al bezig geweest met het uitdenken van je Instagram content-kalender?

En gek is dit niet. Want social media ‘werkt’. Je moet zijn waar jouw klanten zijn. En dat is op hun telefoon, achter een beeldscherm. Dus moet jij daar ook zijn. Dingen roepen.
Bovendien kennen we ook allemaal voorbeelden van bloggers, vloggers en influencers die daadwerkelijk een dik bedrijf hebben kunnen bouwen dankzij social media. Het kan dus zeker!
Én: Het is gratis. Dat is de rede waarom veel startende ondernemers veel tijd besteden aan hun social media presence.

De low barrier to entry, de hype rondom self-branding en de influencer succesverhalen zijn allemaal factoren die bijdragen aan de enorme groei van social media voor bedrijven.

Laten we 10 jaar terug gaan in de tijd.

Ik was op mijn eerste grote reis. Tijdens een zware bergtocht raakte ik bevriend met twee jonge Australiërs. Ze vroegen: “are you on Facebook?” en dat was toen ik een profiel aanmaakte. De eerste vijf jaar was Facebook een leuke manier om in contact te blijven met vrienden en kennissen.
Vanaf 2012 verschenen ook mijn favoriete merken op Facebook. Door Patagonia te volgen, kreeg ik mooie nieuwe artikelen en promoties van dat merk in mijn feed.
De jaren daarna verscheen ELK merk op Facebook. Er was geen merk, groot of klein, meer te vinden die niet op Facebook was. Datzelfde is nu gebeurd met Instagram.

Al die merken zetten social media in om hun merk-promotie te pushen. Dat heeft geleid tot een informatie-overload.

Maar goed, wij mensen leren snel. Adaptation. Dus wat blijkt: in een fractie van een seconde kan een tiener een advertentie onderscheiden van een sociale boodschap. Sterker nog: tieners en twintigers hebben ‘blind spots ontwikkeld voor banner ads!

Ook blijkt uit onderzoek naar swipe-gedrag op Instagram Stories: mensen swipen sneller langs een boodschap van een bedrijf dan een boodschap van een persoon.

Online marketers zijn sneaky

Maar: marketers zijn sneaky en leren ook snel. Wat is dus de oplossing? Hoe omzeilen we deze blind spots voor advertenties? Hoe kunnen we als merk onze invloed uitoefenen op onze followers en zoveel mogelijk eyeballs (en clicks!) bereiken?

Door de community op te zoeken! Blijf dichtbij je tribe. Dus: start een Facebook groep. De afgelopen tijd waren Facebook groepen dé manier om je product of dienst te promoten onder je beoogde doelgroep.

Maar ook dit begint nu saturated te worden. Ik ben lid (voor dit onderzoek) van verschillende Facebook groepen. Sommigen zijn écht heel actief en hebben een hoge engagement. Sommigen zijn redelijk obvious vehicles van marketers die een product of dienst willen verkopen.

Sommigen noemen zich community, maar zijn ronduit stuitend.

Moet je voor de grap eens kijken op de facebookgroep Digital Nomadness Community. Echt. Moet je écht even doen. Het is hilarisch maar ergens ook diep triest. In plaats van een groep van gelijkgestemden, die discussiëren over reizen en werken en die elkaar tips geven, is dit één lange timeline met SPAM. Alleen maar zenden. Elk uur verschijnt er een link naar een blogpost met de caption ‘nieuw artikel, lezen graag!’. En NUL komma NUL interactie. Geen engagement. Niemand reageert op elkaars bericht.

Schreeuwen voor aandacht, nul engagement. Saturation and noise. Nu kost het posten van een linkje naar jouw toffe blog natuurlijk weinig tijd. Dus wat is het probleem, zul je denken? Wel: dit is een weerspiegeling van een groter probleem.

Zoals Seth Godin (één van mijn helden) het goed verwoordt:

Social media is a symptom, not a tactic

“And worth noting: The Mona Lisa has a huge social media presence. Her picture is everywhere. But she doesn’t tweet. She’s big on social media because she’s an icon, but she’s not an icon because she’s big on social media.” Boem. Schot in de roos. Dank je, Seth.

Járenlang heb jij de ondernemersadviezen gevolgd over personal branding. Heb je braaf je posts gedeeld. Heb je Insta-stories gemaakt.

Wat nu als dit helemaal niet dé oplossing is voor jouw bedrijf? Wat nu als er een veel slimmere manier is om mensen te bereiken die graag betalen voor jouw dienst?

Het is de schuld van Funnels!

Hoe komt het dat er zoveel saturation and noise is op social media? Dat komt door de funnels. Het spelletje gaat zo:

  1. publiceer zoveel mogelijk content
  2. wellicht dat 10 op de 1000 mensen die jouw content zien, jouw intensief gaan volgen
  3. wellicht dat van die 10 er ééntje uiteindelijk een betalende klant wordt.

Veel marketers zullen beamen dat een conversieratio van 10% best prima is (afhankelijk van jouw marges natuurlijk). Maar als je dus kijkt hoe MEGAVEEL content er dus gepubliceerd moet worden op Facebook en Instagram, om maar één betalende klant binnen te halen? Pfff… dan begrijp je dat het een beetje vol wordt, daar. En niet alleen vol: hoe meer sales-spam, hoe minder trust.

Het lastige aan Facebook en Instagram is dat het algoritme zo gemaakt is dat de meest actieve leden bovenaan komen te staan. Op die manier ‘trickt’ Facebook je om maar te blijven roepen in de never-ending poel van content. Dat kan best vermoeiend zijn, als creator.

Lange, goede artikelen schrijven, en publiceren op je eigen website of op andere goede websites, heeft een langduriger effect. Sterker nog: Google geeft juist voorkeur aan lange, in depth artikelen die al jaren online staan.

Een update die je op Facebook postte, is twee weken later alweer bedolven onder nieuwe content van andere Facebookers. Terwijl een kwaliteitsartikel op een betrouwbare site járen later nog tot nieuwe bezoekers kan leiden.

Oké leuk. Maar hoe win je nu wél in marketing zonder social media? Lees verder in deel 2

Winnen in marketing zonder social media – deel 2

Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: Nina - Content Marketeer in energy&cleantech

Vorig artikel

Ondernemen zonder social media

Volgend artikel

Winnen in marketing zonder social media - deel 2

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Influencers en online cursussen die ‘succes’ beloven

‘Apple may just have ended Facebook’

Kerst shopping

De interesselijst voor de training is gesloten

cursus marketing zonder social media

Social Wall

Testimonials

Mandy

Echt waar, je hebt een top cursus gemaakt met heel erg veel waardevolle informatie! Het is heel vernieuwend en de online wereld is hier aan toe. Extra waardevol: De tip over het gebruik maken van de informatie die Google zelf al geeft. Zo simpel en zo handig! Eigenlijk de hele module 4 is een YES voor mij. De tips over offline marketing bijvoorbeeld, die...

Nathalie

"Het is heerlijk om eens de andere kant van het verhaal te horen. Iedereen roept maar dat aanwezigheid op Social zo belangrijk is, maar deze training bewijst het tegengestelde. En dat is zo verfrissend om te horen."

Els

"Als ZZP'er probeer je zoveel mogelijk zelf te doen, maar je hebt gewoon geen marketing-achtergrond. Dus komt het er toch vaak op neer dat je een duur iemand moet inhuren. Deze cursus is een heel mooie en laagdrempelige manier om een beter beeld van marketing te krijgen, zonder honderden euro's te moeten uitgeven. Bovendien voelt het écht alsof de cursus...

Karin

Wat heb ik er veel van geleerd! Ik heb er ook een blog over geschreven: https://www.praatjevankaatje.nl/2019/09/de-social-media-detox/ Hele waardevolle informatie en oefeningen. Merk dat ik gedurende de cursus al aardig ging minderen met social media gebruik, waardoor ik ineens veel meer tijd over had. Het is een opluchting om er niet zo afhankelijk van te hoeven zijn. Want offline marketing past beter...
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites
  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest

📖 PDF • Minder Social Media

Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok