• Blog
  • Experiment
  • Over OutoftheGrey
✕

Zelfpromotie als Introvert – ZZP tips

Marketing done Differently

Zelfpromotie als Introvert – ZZP tips

Nina - Content Marketeer in energy&cleantech mei 8, 2019

De helft van de wereldbevolking is Introvert. Zou dan ook de helft van de ZZP’ers Introvert zijn? Of zouden Introverten minder snel kiezen voor een carrière als ondernemer? Want… bij ondernemen hoort ook marketing, personal branding en zelfpromotie. Jezelf profileren, online en offline! Blehh!😣 Het feit dat jij introvert bent en weinig voelt voor zelfpromotie hoeft jouw marketing helemaal niet in de weg te staan. Hier is advies voor ambitieuze (maar bescheiden) ondernemers.
Cursus Marketing voor Introverten
Cursus Marketing voor Introverten

Je hoeft niet met je gezicht op al je marketingmaterialen. Je kunt prima achter de schermen aan je bedrijf bouwen, zonder een super gelikt personal brand neer te zetten en aan zelfpromotie te doen.

  1. Krijg Social Proof door je klant in de spotlight te zetten
  2. Focus op Content in plaats van zelfpromotie

In dit artikel zie je dat er goede oplossingen zijn voor jou.

Zelfpromotie voor introverten, wat is het probleem?

“Ik wil mijn bedrijf laten groeien, maar ik heb gewoon echt geen behoefte aan al die exposure online. Ik voel ongemak als ik al die vloggende mede-ondernemers zie. Moet ik dat ook gaan doen?”


Dit horen we bij OutoftheGrey best vaak. Dat was dé drijfveer om de cursus Marketing zonder Social Media te maken.

Je hebt het misschien al gezien: Marketing done Differently. Dé reden voor het oprichten van OutoftheGrey is het doorprikken van bubbels. Een tegengeluid bieden aan de hypes. De (online) wereld is zo druk geworden, dat het niet alleen onbegonnen werk is om te proberen uit te blinken met wat alle anderen doen: ook is het gewoonweg niet slim.

Veel ondernemers zijn leergierig en dat is iets goeds. Maar het betekent ook dat we beïnvloedbaar zijn. Ikzelf ook.

Zo laten we ons beïnvloeden door mensen die, volgens de samenleving, ‘succesvol’ zijn. Dit deed ik ook. Totdat ik erachter kwam dat zij succes hadden op een manier die ik eigenlijk helemaal niet ambieerde. Bekendheid en exposure. Hun foto’s overal.

Deze ‘succesvolle’ marketers vertellen ons dat we een Personal Brand moeten bouwen. Net zoals zij dat deden. “Want kijk eens hoeveel het mij opleverde!”

Maar wat nou als ik helemaal geen Personal Brand wil zijn? Wat nou als ik helemaal niet beroemd wil worden en mijn foto’s of vlogs of priveleven overal op het internet wil hebben rondzwerven?

Geloof mij: 90% van het marketing en branding advies komt van Extraverten. Ze doen je geloven dat je personal brand heilig is, dat je een following moet opbouwen op social media en dat je niet bang moet zijn voor zelfpromotie. Tijd voor een ander geluid. Hier is marketing en branding advies voor Introverte ondernemers.

Zelfpromotie als Introvert – ZZP tips

Er zijn twee makkelijke tips die jou kunnen helpen om je marketing op een effectieve manier te doen, zonder dat je de hele tijd de aandacht naar jezelf hoeft te trekken.

  1. Social Proof + Klant in spotlight
  2. Focus op Content ipv zelfpromotie

1. Zet niet jezelf in de spotlight, maar je klant

Één van de barrières die introverten en bescheiden ondernemers hebben is Social Media. Wat plaats ik daar? Als je enige marketingkennis hebt dan weet je dat scrollende bezoekers langer stilstaan bij een post van een gezicht. Doordat deze statistieken openbaar zijn geworden, is er de afgelopen jaren door bedrijven en ondernemers véél meer focus gelegd op vloggen en selfies. (tot mijn grote ergernis, haha). Tuurlijk kun je meedoen met deze hype, maar je kunt er ook voor kiezen om je selfies gewoon voor jezelf (of je whatsapp groepje met favo vrienden te houden)

Gelukkig is er een workaround: plaats foto’s van jouw klanten, ipv jezelf. Ook op je website: foto’s waarin jouw klanten centraal staan (en hun transformatie) die doen het goed. Vraag natuurlijk altijd of ze het oké vinden dat jij de foto’s plaatst. Willen ze dit niet? Dan kun je ook voor quotes gaan. Deze doen het ook goed op Social Media. Trouwens: veel introverten worden erg moe van de continue aandacht die Social Media vraagt, dus wellicht is het tijd om te overwegen om te stoppen met deze marketingkanalen, en te excelleren in andere marketing?

👉 Een mooie bijkomstigheid van jouw klanten in de spotlight zetten ipv jezelf is dat het bijdraagt aan wat ze noemen Social Proof. Dat jij zegt dat je fantastisch bent, is minder geloofwaardig dan als jouw klant dat zegt. Het WC-eend principe zeg maar.

2. Focus op Content ipv Zelfpromotie

Kom erachter wat mensen zoeken, en wees er dan voor hen. Je kunt blijven benadrukken dat jij een super goede videograaf bent. Of… je maakt een video genaamd “Hoe bereid je een film-interview voor?” waarin je jouw (toekomstige) opdrachtgevers uitlegt wat ze allemaal moeten regelen voordat ze een video-team inhuren. Deze plaats je op Youtube (met de goede keywords, natuurlijk) en verwijs je door naar jouw website. Daar kunnen mensen wellicht een gratis adviesgesprek met je boeken. En misschien bied je op je site ook wel een mini-guide aan voor hoe je de perfecte setup doet voor een televisie-interview. Zoiets. Wees creatief. *Lees onderin nog een voorbeeld uit mijn portfolio.

Waarom voelt alles zo Schreeuwerig tegenwoordig?

Dit is een video uit ‘De 5 Marketingprincipes voor Niet-Schreeuwerige Ondernemers’. Deze cursus is te volgen op Soofos.nl.

* Een voorbeeld uit eigen ervaring: Goede content wint het van branding of zelfpromotie. Één van de websites uit mijn portfolio die consistent 300+ bezoekers per dag krijgt is FoamieCrew. Dit is een blog met 30 lange, SEO-geoptimaliseerde artikelen, foto’s en reviews, ondersteund met een lange product review video. De site wordt dagelijks bezocht door mensen die op de site terechtkomen omdat ze iets geGoogled hebben. Een bepaalde vraag. Het antwoord op deze vraag vinden ze op het blog. Ik krijg geregeld mailtjes met dankbetuigingen voor de content. Dit is één van de meest bezochte sites uit mijn portfolio – terwijl hij GEEN PERSONAL BRANDING HEEFT. Nul zelfpromotie, en geen Social Media. Puur waardevolle artikelen en videos die goed vindbaar zijn op Google.

Dit delen:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Auteur: Nina - Content Marketeer in energy&cleantech

Vorig artikel

Digitaal Minimalisme ● dagboek van een newbie

Volgend artikel

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website - 3 tips

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Influencers en online cursussen die ‘succes’ beloven

‘Apple may just have ended Facebook’

Kerst shopping

De interesselijst voor de training is gesloten

cursus marketing zonder social media

Social Wall

Testimonials

Els

"Als ZZP'er probeer je zoveel mogelijk zelf te doen, maar je hebt gewoon geen marketing-achtergrond. Dus komt het er toch vaak op neer dat je een duur iemand moet inhuren. Deze cursus is een heel mooie en laagdrempelige manier om een beter beeld van marketing te krijgen, zonder honderden euro's te moeten uitgeven. Bovendien voelt het écht alsof de cursus...

Karin

Wat heb ik er veel van geleerd! Ik heb er ook een blog over geschreven: https://www.praatjevankaatje.nl/2019/09/de-social-media-detox/ Hele waardevolle informatie en oefeningen. Merk dat ik gedurende de cursus al aardig ging minderen met social media gebruik, waardoor ik ineens veel meer tijd over had. Het is een opluchting om er niet zo afhankelijk van te hoeven zijn. Want offline marketing past beter...

Mandy

Echt waar, je hebt een top cursus gemaakt met heel erg veel waardevolle informatie! Het is heel vernieuwend en de online wereld is hier aan toe. Extra waardevol: De tip over het gebruik maken van de informatie die Google zelf al geeft. Zo simpel en zo handig! Eigenlijk de hele module 4 is een YES voor mij. De tips over offline marketing bijvoorbeeld, die...

Nathalie

"Het is heerlijk om eens de andere kant van het verhaal te horen. Iedereen roept maar dat aanwezigheid op Social zo belangrijk is, maar deze training bewijst het tegengestelde. En dat is zo verfrissend om te horen."
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pillars

  • Marketing done Differently
  • Remote Werken
  • Marketing zonder Social Media
  • Carrière
  • Business Minimalisme
  • Multipotentialites
  • Privacy Policy

Mail ons op

info [at] outofthegrey.nl

  • LinkedIn
  • Pinterest

📖 PDF • Minder Social Media

Arba WordPress thema door XstreamThemes.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok